Bustoerist anno 2013 wil iets anders

Oad had zijn faillissement misschien kunnen voorkomen als het beter naar zijn klanten had gekeken. 'De 60-plusser van nu is niet meer die van twintig jaar geleden.'

Het lekkere bakkie koffie bij het verzamelpunt in Nuland. De rollator en de koffers die de vakantieganger niet zelf in het ruim hoeft te laden. De Nederlandse gids die Andorra op haar duimpje kent. En de buschauffeur die de file voor de tunnel omzeilt en besluit weer eens een keer over de oude Sint-Gotthardpas te kruipen. 'Machtig was dat. We hebben veel gezien', klinkt het enthousiast op het internet.


De reisbranche mag door de opkomst van internet en de aanhoudende crisis onder druk staan, het aantal reizigers dat voor een busvakantie kiest lijkt gestabiliseerd. Deze zomer boekten honderdduizend reizigers een busvakantie, meldt brancheorganisatie ANVR, ongeveer evenveel als in 2012 en 2011. Er is een vaste groep reizigers die kiezen voor gezelligheid en gemak, melden ook touroperators.


Busreizen hebben Oad waarschijnlijk ook niet de das om gedaan, denkt bestuurder Brigitta Paas van FNV Bondgenoten. Het faillissement waarmee een van de grootste touroperators van Nederland de reiswereld woensdag overviel, is waarschijnlijk het gevolg van slechtlopende reisbureaus, zeggen ingewijden. Ook de ANVR liet woensdag al doorschemeren dat de touroperator uit Holten mogelijk te lang heeft gewacht in te spelen op de wens van de consument om zijn reis zelf samen te stellen in plaats van een kant-en-klare reis te boeken.


Toch is ook de markt voor busreizen aan het veranderen, signaleert een medewerkster van Peter Langhout Reizen uit Alphen aan den Rijn. Peter Langhout Reizen, dat evenals collega-bedrijven uit concurrentie-overwegingen geen omzetcijfers geeft, vervoert vooral 60-plussers uit de iets lagere welstandsklasse. 'Mensen boeken later en vergelijken eerst op internet reizen en prijzen. Daarnaast is de 60-plusser van nu niet meer die van twintig jaar geleden. Ze zijn veel ondernemender.'


Het bedrijf uit Alphen aan den Rijn signaleert een lichte verschuiving naar autoreizen en biedt sinds kort vliegexcursiereizen aan. Via de lucht komt de vakantieganger snel op de plaats van bestemming om dan de rest van het programma per bus af te leggen. 'Er blijft altijd een groep mensen die een onbezorgde vakantie wil, de taal niet spreekt en zich door de chauffeur bij alle leuke attracties laat afzetten.'


Het aantal bustoeristen is de laatste jaren redelijk stabiel, blijkt uit cijfers van de ANVR. Rond de eeuwwisseling heeft het busvakantievervoer de grootste klap te verwerken gekregen, zegt Ad Toet van werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Het aandeel busreizen lag toen 's zomers boven de 10 procent. 'De opkomst van de prijsvechters in de luchtvaart die geen accijnzen en btw hoeven af te dragen heeft veel klandizie gekost. Sindsdien kan je door oneerlijke concurrentie voor weinig geld in een uur naar een bestemming waar je per bus een hele dag overdoet.'


Ook busreizenspecialist Effeweg uit Nieuwleusen merkt dat vakantiegangers later boeken. 'In plaats van één lange vakantie, gaan klanten vaker korter weg. Dat is al zo sinds vorig jaar', zegt Arne van der Hoek. 'Verder geldt: zoveel mensen, zoveel reizen. Busreizen zijn niet voorbehouden aan bejaarden. Jonge gezinnen gaan met de kinderen naar Disney Parijs of andere pretparken. Stellen tot een jaar of 40 boeken een stedentrip. En van jong tot oud kiest men voor het gemak en de gezelligheid van de bus. Er zijn mensen die alleen op vakantie gaan en die na acht dagen met vijftig nieuwe vrienden thuiskomen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden