Bussen verdwijnen uit stadshart Groningen

De bus verdwijnt uit de Groningse binnenstad. Een raadsmeerderheid stemde in met het plan van het gemeentebestuur. 'Een historisch voorstel' maar ook 'een stevige keuze', aldus wethouder Joost van Keulen (VVD). Ruim baan voor fietser en voetganger, exit bus.

Beeld DIJKSTRA BV

Het opheffen van bushaltes is onderdeel van de nieuwe Binnenstadsvisie. Die beschouwt het centrum als de 'huiskamer' van de stad. Maar de huiskamer zit vol. Voetgangers, fietsers en openbaar vervoer strijden op de Grote Markt permanent om het laatste plekje op de bank.

'Niets doen is geen optie', meent het college, dat wil dat het stadshart ook in de toekomst toegankelijk en aantrekkelijk blijft. Ruim baan voor fietser en voetganger, exit bus. Van Keulen: 'Wij willen dat onze binnenstad het kloppend hart van Noord-Nederland blijft.'

De haltes aan de Vismarkt en op de Grote Markt zullen verdwijnen. De stadslijnen zullen voortaan via de Diepenring rijden, langs de gracht om de binnenstad. Daar komt een nieuwe halte, op 200 meter van de Martinitoren.

Daar is niet iedereen blij mee. Oppositiepartijen als CDA, ChristenUnie en SP vrezen dat ouderen en mensen die slecht ter been zijn de dupe worden. 'Zorg ervoor dat iedereen die de binnenstad wil bereiken dat ook kan. De tweedeling in de samenleving wordt vergroot', zei Wim Koks (SP). De partij verzamelde tevergeefs 2500 handtekeningen voor behoud van een beperkte dienstregeling voor de binnenstad.

Ook winkels in het centrum - waar door het faillissement van V&D een fors gat geslagen is - zullen lijden onder het verdwijnen van de haltes, vreest de oppositie. Met ten minste 3 miljoen reizigers per jaar is de Grote Markt na het treinstation de drukste bushalte in Groningen en Drenthe. Qbuzz verwacht 15 tot 20 procent minder reizigers. 'Deze reis kent een onbekende eindbestemming', aldus de Stadspartij.

Beeld WFA

Fietsstad

Wethouder Van Keulen verbeet zich: 'Deze Binnenstadsvisie is meer dan een busplan.' In de raadszaal gingen de gedachten terug naar het roemruchte Verkeerscirculatieplan, dat in 1977 een autoluw centrum inluidde. Aanvankelijk werd het plan uit de koker van de toenmalige PvdA-rebellen Jacques Wallage en Max van den Berg met hoon onthaald. Tegenwoordig koestert Groningen het tot in The Guardian doorgedrongen imago als fietsstad bij uitstek.

Het stadsbestuur belooft niettemin dat de binnenstad toegankelijk blijft voor iedereen. Daarom worden alternatieve vervoerswijzen onderzocht voor mensen die niet vanaf de Diepenring willen of kunnen lopen. Gedacht wordt aan een kleine pendelbus, een treintje of een 'Snap-cab', een elektrisch aangedreven golfkarretje.

Over de kabelbaan, die in Groningen ook eens in de zoveel tijd opduikt als ei van Columbus, sprak deze keer bijna niemand.

Busplan uit de nieuwe Binnenstadsvisie.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden