‘Buschauffeurs moeten leren gastheer te zijn’

Taakstraffen, reisverboden en celstraffen. Dat noemde de Taskforce Veiliger Openbaar Vervoer (TVOV) deze week als maatregelen tegen de toenemende agressie in het openbaar vervoer. Adviesbureau Delfini ziet niets in dit repressieve beleid en pleit juist voor een ‘softere benadering van een complex probleem’.

Inti Ibañez Matus

Marktleider Delfini, die zich richt op sociale veiligheid, oordeelt dat de dialoog effectiever is en veel narigheid kan voorkomen. Het bureau verdiepte zich in de groeiende problemen met het scholierenvervoer. Valse verzoeken bij een halte te stoppen, harde muziek en intimiderend groepsgedrag zorgen voor steeds meer hinder in de bus. Directeur Matti Baggerman: ‘Chauffeurs moeten leren gastheer te zijn in plaats van agressietrainingen te volgen. Er is namelijk te veel focus op die 2 procent die het verziekt voor de rest.’

Moeten overlast gevende scholieren niet gewoon worden aangepakt?

‘De problemen zijn te complex om zomaar even op te lossen met snelle maatregelen tegen scholieren. Essentieel is na te gaan welk verhaal vooraf gaat aan de rottigheid. Chauffeurs zijn genoodzaakt een bushalte te negeren als de bus al overvol zit, tot frustratie van wachtende scholieren. Dit beschadigt de sfeer onder scholieren en chauffeurs aanzienlijk. Om dit probleem aan te pakken moeten scholen, vervoerders maar ook politie beter met elkaar communiceren om escalatie te voorkomen. Daarnaast kan een groet bij het betreden van de bus het ijs al breken. Scholieren moeten beseffen dat zij te gast zijn in de bus.’

Scholieren zijn een risicogroep.

‘Pubers zoeken nou eenmaal de grens van het toelaatbare op. Volwassenen hebben daarbij een gezamenlijke verantwoordelijkheid om preventief te werk te gaan en scholieren extra aandacht te geven.’

Incidenten zijn niet altijd te voorkomen.

‘Dat klopt. Het zonder reden drukken op de stopknop is een veel voorkomende irritatie die chauffeurs ertoe drijven alle aanwezigen de bus uit te zetten. Dan is de sfeer in een bus volledig verziekt. Bij zulke incidenten moeten zowel de school als de ouders van de scholieren daarover worden ingelicht.’

Dus geen taakstraf?

‘Voor vandalisme en graffiti zeg ik ja. Maar ik geloof in een positieve benadering, gericht op samenwerking tussen scholen, vervoerders en ouders. Daarnaast moet een vervoersbedrijf zorgvuldig chauffeurs aanstellen die weten hoe ze met pubers moeten omgaan. Want het maakt echt uit wie er achter het stuur zit.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden