Burger King zet campagne abrupt stop na inmenging hoogst ongelukkige koning Filip

Een reclamecampagne die de eerste Belgische Burger King op de kaart moest zetten is na inmenging van een andere 'king' abrupt stopgezet. Koning Filip was hoogst ongelukkig met de hamburgerketen, die bij wijze van publiciteitsstunt een ongebruikelijke gooi naar de troon deed. 'Wie wordt de nieuwe koning van België?', vroeg de fastfoodgigant op sociale media aan de Belgen: 'King Filip of Burger King? Laat het volk beslissen.'

'King' Filip van België. Beeld null
'King' Filip van België.

Oorspronkelijk konden mensen nog twee weken hun stem uitbrengen, tot de eerste Burger King van België zijn deuren opent in Antwerpen. Maar het koningshuis voelde kennelijk niks voor ongewenste verkiezingen - laat staan met een fastfoodketen als tegenstander - en tekende protest aan.

Volgens het Paleis heeft Burger King geen toestemming voor het afbeelden van koning Filip gevraagd, terwijl dit voor commerciële doeleinden verboden is. Dat de fastfoodketen geen foto maar een vrij abstract getekend poppetje van de vorst gebruikte maakt daarbij niet uit, aldus een woordvoerder tegen de Belgische kranten van Sudpresse. 'Wij keuren deze benadering af.'

Tekst gaat verder onder het Facebookbericht.

'Geen plaats voor twee kings'

Nadat beide partijen met elkaar in gesprek gingen bleek donderdag dat koning Filip aan de macht blijft, zónder dat hier enige vorm van verkiezingen aan te pas komt. 'Eigenlijk was het toch niet zo leuk, dat spel', schrijft Burger King ineens op Facebook en Twitter. 'We treden af.'

Daarbij gaat de keten die eerst nog luidruchtig campagne voerde voor 'Koning Whopper I' zelfs zo ver om 'king' uit zijn wereldberoemde logo te schrappen. Op de campagnesite staat nog maar één onderdanige zin: 'Er is geen plaats voor twee kings in België.' Een dag eerder probeerde Burger King Belgen die op hun eigen vorst stemden nog over te halen tóch voor hen te kiezen - 'Ben je zeker dat je trouw wil zweren aan Filip? Hij is niet diegene die frieten zal bakken' - maar van dat schalkse toontje is nu weinig meer over.

Jezelf wegcijferen is nooit leuk, ook niet in opdracht van de koning, maar op het gebied van pr lijkt desondanks Burger King de voorlopige winnaar. Meer aandacht voor hun eerste Belgische vestiging, die zelfs de buitenlandse pers haalde, kan de keten zich niet wensen. De grootste imagoschade is waarschijnlijk voor koning Filip, want Belgen die toch al niet koningsgezind waren reppen op sociale media van 'kleinzerigheid' en 'angst om te verliezen'. 'Een hamburger of een Coburger?', schrijft een kritische Twittergebruiker, doelend op Filips familienaam Saksen-Coburg-Gotha. 'De hamburger kost twee euro, de Coburger 11,5 miljoen euro aan dotaties. Aan u de keuze.'

De reclame van Burger King. Beeld null
De reclame van Burger King.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden