Burger helpt politie vaker en effectiever

Opsporingsberichten via telefoon, sms, Twitter en e-mail zijn populair. De politie is hier blij mee. Het werkt.

AMSTERDAM - De inzet van burgers bij het opsporen van verdachten neemt een hoge vlucht. De opsporingsberichten via telefoon, sms, Twitter en e-mail zijn populair en effectief, blijkt uit een inventarisatie van de politie.


Het belsysteem Burgernet, waarbij de politie burgers met tekst- en gesproken berichten oproept verdachten te helpen opsporen, wordt maandelijks ruim 400 keer door de 25 politiemeldkamers ingezet. Dat leidt ongeveer 40 keer per maand rechtstreeks tot de aanhouding van een verdachte.


Gemiddeld 160 bel-acties dragen maandelijks indirect bij aan de oplossing van een misdrijf. 'Elke dag wordt minstens één verdachte opgepakt na de inzet van het belsysteem', zegt waarnemend manager Gonne Schras van Burgernet.


Het systeem is vergelijkbaar met tv-programma Opsporing Verzocht, maar werkt veel sneller. Burgers die zich bij Burgernet hebben aangemeld, ontvangen gesproken en tekstberichten op hun mobiele telefoon over misdrijven die enkele minuten eerder in hun omgeving zijn gepleegd. De politiemeldkamer geeft informatie over de plaats van het misdrijf en het uiterlijk of het voertuig van een verdachte, of de omschrijving van een vermist persoon. Via de noodnummers 112 en 0900-8844 kunnen getuigen op de politie-oproep reageren.


Het aantal aanmeldingen bij Burgernet is toegenomen van 26 duizend in 2009 tot bijna 615 duizend nu. Het alarmeringssysteem is operationeel in ruim de helft van alle gemeenten en bij 21 van de 25 politiekorpsen. Het moet uiteindelijk in heel Nederland en bij alle korpsen zijn beslag krijgen. Opvallend is dat de Burgernet-participanten gemiddeld rond de 50 jaar zijn, zegt waarnemend manager Schras. 'Je zou denken dat jongeren op sensatie af komen, maar dat valt mee.' De volgers op Twitter zijn vooral dertigers.


Nederland loopt voorop als het gaat om telefonische burgerparticipatie bij misdaadzaken. De Australische politie onderzoekt of het concept ook in het eigen land toepasbaar is. Naast Burgernet en de telefoondienst Meld Misdaad Anoniem leunt de politie op zijn Twitteraccounts Amber Alert (ruim 73 duizend volgers) en Kind_Vermist (ruim 46 duizend volgers). Het afgelopen weekend werden de verkeersinformatieborden van Rijkswaterstaat boven de snelwegen voor het eerst - en met succes - ingezet om een vermist meisje op te sporen.


Het ministerie van Veiligheid en Justitie probeert burgerparticipatie bij professionele hulpdiensten zo breed mogelijk in te zetten. Onderzocht wordt de mogelijkheid om ook commerciële beveiligingsbureaus en vervoerders als bus- en taxichauffeurs bij de opsporing van verdachten in te zetten.


In 2012 moet 'mail-alert' in werking treden, waarbij burgers via de mail worden gewaarschuwd bij onveilige situaties, zoals bijvoorbeeld een toename van het aantal roofovervallen in de omgeving.


Inzet van burgers bij de opsporing oogst ook kritiek. 'Je loopt het risico van persoonsverwisseling', stelt GroenLinks-Kamerlid Arjan El Fassed, die vreest voor privacyschendingen. 'Het inschakelen van burgers zou een laatste redmiddel moeten zijn, niet iets waarmee je begint.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden