Buren van Schiphol mogen gal spuwen

Het ministerie van Verkeer nodigt omwonenden van Schiphol uit hun gal te spuwen over het gevoerde Schiphol-beleid. Ze kunnen vanaf komende september tot juni 2005 voorstellen indienen die de overlast van de luchthaven terugdringen of de capaciteit juist vergroten....

Van onze verslaggever Sanne ten Hoove

Dit staat in het plan van aanpak voor de evaluatie, dat binnenkort naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. De evaluatie moet duidelijk maken welke effecten de Polderbaan heeft gehad. De ingebruikname mag niet tot meer geluidsoverlast hebben geleid, eist de Luchtvaartwet uit begin 2003.

Inzenders zijn verplicht hun ervaringen met Schiphol op papier te zetten. Verder moeten ze hun voorstel onderbouwen en aangeven of de economische positie van Schiphol wordt geschaad. Ook de effecten op omwonenden moeten in kaart worden gebracht. Zo nodig zal het ministerie de voorstellen nader onderzoeken. Correcte voorstellen worden uiteindelijk gebundeld naar de Tweede Kamer gestuurd.

De extra inspraak past in het streven van het ministerie van Verkeer om de relatie met de omwonenden van Schiphol te verbeteren. Afgelopen week uitte staatssecretaris Schultz van Verkeer al haar zorgen over de toenemende klachten over geluidsoverlast. 'We moeten het vertrouwen terugwinnen', zei Schultz in de Kamer. Daarom komt haar ministerie binnenkort met een nieuwsbrief met actuele informatie over de verwachte overlast.

Milieudefensie toont zich juist ontevreden met de extra inspraak. Een woordvoerder spreekt van 'hrecept om de chaos compleet te maken en bovendien een uitnodiging om voorstellen te doen om de grenzen w verder op te rekken. Meer flexibiliteit voor de sector betekent immers minder bescherming voor de omwonenden.'

Ook de rest van het plan van aanpak baart de milieuorganisatie zorgen. Milieudefensie is teleurgesteld dat Schultz het vliegtuiggeluid alleen met computermodellen wil berekenen. Meten zou niet alleen moeilijk zijn, de meetgegevens zouden ook onvergelijkbaar zijn met het eerder berekende geluidsvolume. Milieudefensie vermoedt dat Schiphol meer geluid produceert dan uit de computermodellen blijkt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden