Bureau Buitenland

De tijd begint te dringen voor 360, dat 'met een hoop hersens' het beste uit de internationale pers brengt. 'Er moeten toch 20 duizend Nederlanders te vinden zijn die een abonnement nemen?'

De opwinding op de redactie van 360 is een jaar na de lancering van het tijdschrift nog niet verdwenen. 'Ik heb nog steeds het gevoel dat ik in een speelgoedwinkel sta en mag uitkiezen wat ik wil', zegt hoofdredacteur Katrien Gottlieb.


De redactie is gevestigd in Amsterdam, op het Prinseneiland. Schilder/fotograaf George Breitner had hier zijn atelier. Door de hoge plafonds is de ruimte nauwelijks warm te stoken. De inrichting is smaakvol, maar sober. Dit is niet de wereld van de luxe glossy's. Geld speelt alleen een rol omdat er een gebrek aan is.


Het blad dat (vertaalde) verhalen van internationale gerenommeerde kranten en tijdschriften bundelt en twee keer per maand verschijnt, heeft de eerste grote uitdaging achter de rug. Afgelopen zomer verscheen het blad twee maanden niet. Gottlieb doet niet schimmig over de oorzaak: 'Het geld was op.'


Zakenman Bessel Kok wilde niet langer de enige investeerder zijn. De hoofdredacteur was daardoor gedwongen een 'rondje langs de velden' te maken en bezocht, om 360 te verkopen, diverse uitgevers, WPG en NRC Media onder meer. Niet een uitgever hapte toe.


Dankzij twee particuliere investeerders, Bob Meijer en Thijs Schuller, kon snel een herstart worden gemaakt. Gottlieb: 'Ik ben een doorbijter. Het was spannend, maar gelukkig stond er altijd wel ergens een deur op een kier.'


Volgens eindredacteur Pieter van den Blink is 360 er sterker door geworden. 'De nieuwe investeerders zijn betrokken. Hier in de keuken wordt pittig vergaderd. Ze zeggen niet: hier is een bak geld en doe er maar wat mee. ' Gottlieb: 'Het zijn gelukkig geen mannen die in een sportauto door de P.C. Hooftstraat scheuren of bij Ajax in een skybox zitten.'


360 leeft op kleine voet. Het blad wordt samengesteld door Gottlieb (53) en Van den Blink (46). Ze worden bijgestaan door twee vormgevers en een beeldredacteur. 'Ja, het is elke keer weer een heel karwei.'


Als het verzoek wordt gedaan om afbeeldingen van covers op te sturen, doet de hoofdredacteur het zelf. Bezoekers worden ontvangen in een keukentje. Desgewenst pelt Gottlieb een mandarijn.


Mede dankzij het samenwerkingsverband met het Franse Courrier International, de voornaamste leverancier van 360, is het aanbod in de speelgoedwinkel van Gottlieb enorm.


Op de cover van het laatste nummer staat 'de populaire anti-ster' Angela Merkel en een aanbeveling van de hoofdredacteur van NRC Handelsblad, Peter Vandermeersch: '360 is een reis rondom de wereld in tachtig minuten.'


Nederland is in 360 ver weg. De blik is volledig naar buiten gericht. Binnenin nummer 25 staan onder meer verhalen en reportages over straatbendes in Los Angeles, 'Booming business aan de Bosporus', de vrouwelijke president van Zuid-Korea, de KGB en drones, gemaakt door leveranciers van naam: Financial Times, Der Spiegel, Die Welt, El País, Le Monde en Jeune Afrique.


Gottlieb: 'Dit zijn geen verhalen die je op internet vindt.'


Van den Blink: 'We zijn een knipselkrant.'


Gottlieb: 'Nee nee, dat suggereert willekeur.'


Van den Blink: 'Een nieuwsaggregator? Een selectieapparaat?'


Gottlieb: 'Dat doet ons ook geen recht. Het blad wordt door een hoop hersens gestuurd.' Ze komen overeen het een 'poging tot intelligentie' te noemen.


360 is, letterlijk, een blad met een missie. De tekst staat in elk nummer afgedrukt onder het colofon. Enig idealisme is het blad niet vreemd.


Gottlieb: 'Elke krant in Nederland schrijft altijd maar over hetzelfde. Maar er gebeurt zoveel meer in de wereld dan verkiezingen, aardbevingen of een economische crisis. We vinden het onze taak om dat te laten zien.'


Het buitenland ligt dicht bij het duo. Gottlieb was correspondent in Mexico voor persbureau GPD, Van den Blink voor diverse media in Parijs. Zij werkte ook voor Het Parool en het tv-programma Barend & Witteman, hij voor Trouw en Vrij Nederland.


Na wat Gottlieb als een 'enorm avontuur' omschrijft, verscheen in november 2011 het eerste nummer van een tijdschrift met 'het beste van de internationale pers'. Gottlieb was de aanjaagster van een project met een langdurige voorbereidingstijd. Vooral het zoeken naar financiers was tijdrovend, en soms frustrerend.


De doorbraak was een toezegging van zakenman Bessel Kok, oud-topman van Belgacom. Zijn opmerking dat investeren in oude media een risico is, vervloog in het tumult van de lancering van 360.


In De Wereld Draait Door sprak Adriaan van Dis twee minuten lang vol enthousiasme over 360, als de perfecte ambassadeur en zwaaiend met het eerste nummer. Evenals Jan Mulder en Sophie Hilbrand bracht hij het blad in radiospotjes onder de aandacht: 'Er zijn bladen die ons eraan herinneren dat er nog een andere wereld bestaat.'


Het gaat weer goed, zegt Gottlieb ruim een jaar later op de vraag hoe het met het blad gaat. 'De abonnees stromen binnen.' Het blijkt een gestage, maar kleine stroom te zijn. De betaalde oplage, de som van abonnementen, losse verkoop en proefabonnementen, is 'bijna tienduizend'.


Haar geloof in het concept is onverwoestbaar. 'Er moeten toch 20 duizend Nederlanders te vinden zijn die een abonnement op een blad als dit willen nemen? Anders is het wel heel treurig gesteld met dit land.'


Veel tijd is de redactie niet gegund. 'We moeten ons bestaansrecht nu snel bewijzen.' De eis van de investeerders is pittig: eind 2013 moeten de kosten gelijk zijn aan de inkomsten.


De samenwerking met de grootste bron, Courrier International, verloopt soepel, ook al is het Franse blad 'goed links' en probeert 360 in politiek opzicht neutraal te blijven. Twee vechtende hanen op de cover, een illustratie van Hajo de Reijger naar aanleiding van de Franse presidentsverkiezingen, zorgde voor enige ruis.


Twee minuten nadat de tekening naar Parijs was gestuurd, werd er al gereageerd. 'Ze vonden de blauwe haan iets te dominant ten opzichte van de rode. Dat was een verkeerd signaal, zeiden ze. Daar moesten wij hier hard om lachen.'


'GROTER DAN NEDERLAND'

'De krant die groter is dan Nederland' drukt in elk nummer haar missie af. 'Nieuws uit het buitenland is iets anders dan nieuws over het buitenland. We hebben niet de pretentie dat het wereldnieuws zich elke twee weken samen laat vatten, wel de ambitie relevante, originele en mooie verhalen bereikbaar te maken voor een Nederlandstalig publiek.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden