Reportage

Bumperkleven om gratis te parkeren is levensgevaarlijk

Duizenden keren per jaar gebeurt het: een auto scheurt vastgekleefd aan zijn voorganger zonder te betalen de parkeergarage uit. Illegaal, maar vooral levensgevaarlijk.

Treintjerijden: praktisch bumper aan bumper met je voorganger de parkeergarage uit rijden en dan maar hopen dat het goed afloopt.

'Je moet even op die Audi letten', zegt Jeroen van Hemert, veiligheidsfunctionaris van Q-Park, turend naar de camerabeelden op zijn laptop. We zien de uitrit van parkeergarage Heuvel Galerie, onder het gelijknamige winkelcentrum in Eindhoven. Achter de slagboom staat een donkere Renault, en daarachter, bijna bumper aan bumper, een witte Audi.

De bestuurder van de Renault steekt z'n kaartje in de terminal, de slagboom gaat omhoog, de Renault trekt op. 'En dan komt de Audi!', zegt Van Hemert. Met een noodgang jakkert de Audi achter de Renault aan, maar toch net een fractie te traag: de slagboom daalt al. Wat daarna gebeurt, laat zich omschrijven als een onverdoofde amputatie: de Audi rukt de rood-witte slagboomarm uit de staander. Zonder te remmen verdwijnt de auto uit het zicht van de camera, terwijl de arm tegen het asfalt klettert.

Narrow escapes

Treintjerijden heet het fenomeen waar Nederlands grootste parkeerexploitant last van heeft: automobilisten die al bumperklevend achter een betalende klant onder de slagboom doorrijden en zo gratis de garage verlaten. Naar schatting vijftienduizend keer per jaar komt het voor bij de 260 Nederlandse Q-Park-garages, hoewel dit aantal iets is gedaald sinds de Limburgse parkeermultinational er actie tegen voert, zegt Mark van Haasteren, algemeen directeur van Q-Park Nederland. En Q-Park, dat 7 procent van de Nederlandse parkeergarages bestiert, is niet de enige: ook andere parkeerexploitanten, zoals Apcoa en Parkbee, hebben te maken met treintjerijders. 'Het is een bekend probleem in de parkeerwereld', zegt een Apcoa-woordvoerder.

Tekst gaat verder onder de video

Q-Park vocht afgelopen anderhalf jaar zeker veertien rechtszaken uit met betrapte treintjerijders. Bijvoorbeeld met de Ford Fiësta-rijder die driemaal zonder te betalen de Utrechtse parkeergarage La Vie verliet, of met de Seat Ibiza-bestuurder die - een record - 32 keer al bumperklevend parkeergarage Amsterdamse Poort in de Bijlmer uit scheurde, voordat de rechter hem een boete van 3.196 euro oplegde. En dan eindigen de meeste gevallen niet eens in de rechtszaal, maar met een bezoekje van de deurwaarder.

Begrijp me goed, zegt Van Haasteren: het gaat Q-Park niet om het misgelopen parkeergeld, noch om de euro's en mankracht die Q-Park moet steken in dure camera's en software. Dit is allemaal nodig om genoeg bewijs te verzamelen - bewijs waarmee de ook al niet goedkope deurwaarder een kijkje in het kentekenregister kan rechtvaardigen. 'Financieel gezien is dit een marginaal probleem. Bovendien: ik wil deze mensen helemaal niet als klant. Het zijn dieven.'

32 keer reed een Seab Ibiza al bumperklevend parkeergarage Amsterdamse Poort in de Bijlmer uit.
3.190 euro boete leverde dit de bestuurder op.

Waar het Q-Park om gaat, is levensgevaar, zegt Van Haasteren. Tot doden of gewonden heeft het treintjerijden tot nu toe niet geleid, maar Van Haasteren maakt zich zorgen. 'We hebben een aantal narrow escapes gezien van mensen die bij de uitgang van de garage opzij moesten springen om aanstormende auto's te ontwijken.'

Veel van Q-Parks parkeergarages komen uit op drukke straten en pleinen. Neem de garage naast de Amsterdamse Bijenkorf, waarover Q-Park in 2015 de eerste klachten kreeg van opgejaagde automobilisten en bijna van de sokken gereden fietsers. Van Hemert toont camerabeelden van 'een bijna-aanrijding': twee auto's ontsnappen wonderwel aan een kop-staartbotsing als de voorste bestuurder plots moet remmen voor een voetganger, terwijl een bumperklever hard aan het optrekken is om het dalen van de slagboom voor te zijn. Andere beelden: een fietser ontspringt ternauwernood een aanrijding als onverwacht twee auto's achter elkaar de garage uitrijden. 'Fietsers en voetgangers rekenen erop dat er één auto de garage uitkomt, niet twee tegelijk, en op hoge snelheid', zegt Van Hemert.

'Per ongeluk'

Sommige van treintjerijden beschuldigde parkeerders beweren per ongeluk achter iemand aan onder de slagboom door te zijn gereden. Apekool, denkt Van Haasteren. 'Je kunt dit niet per ongeluk doen.' Bij de parkeeruitgang laat hij twee met diamantzagen in het asfalt geslepen vakken zien. In de vakken bevinden zich de elektronische lussen die een signaal geven aan de slagboom als ze de massa van een auto voelen. Zodra de massa wegvalt, gaat de slagboom dicht. De treintjerijder manipuleert dit systeem door zo dicht achter zijn voorganger te rijden dat de lussen met één lange auto te maken denken te hebben. 'Maar daarvoor moet je echt wel serieus gas geven. Je moet al met je voorwielen op de eerste lus staan voordat de auto voor je met zijn achterwielen van de tweede lus af is.'

Zelf heeft Van Haasteren treintjerijden ook geprobeerd, bij wijze van experiment. Let wel: 's nachts in een afgesloten parkeergarage De Colonel in Maastricht, terwijl de omgeving was afgezet om geen voorbijgangers in gevaar te brengen. Pas bij poging zes lukte het. 'De eerste vijf keer ging ik niet hard genoeg, of ik remde alweer omdat ik niet te dicht op de auto voor me durfde te zitten.'

Oproep

Technische remedies zijn er wel, maar die hebben te veel nadelen, vindt Van Haasteren. Voor dubbele slagbomen is in de uitrit van de meeste Q-Park-garages geen ruimte. En met verkeersdrempels straf je ook de goedwillende parkeerder. 'Je moet die verkeersdrempels zo neerleggen dat je er niet zonder schade hard overheen kunt rijden. Maar dan maak ik het dus voor al mijn braaf betalende klanten heel ongemakkelijk en oncomfortabel om de garage uit te rijden, omdat ik van een enkele klant last heb.'

Daarom zijn oproep: treintjerijders aller landen, houd op met die ongein. 'Ik wil dit stoppen voordat het een keer echt misgaat.' Het cynische, zegt Van Haasteren, is dat de eerlijke automobilist die voorop rijdt dan waarschijnlijk de voorbijganger doodrijdt. 'Automobilisten laten zich opjagen door bumperklevers, ze worden ook bijna de garage uit geduwd, regelrecht de openbare weg op. Mijn grootste angst is dat ze dan een fietser of kinderwagen platrijden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden