Buitenstaanders

Hij maakt nog steeds een film per jaar - zijn nieuwste, Blue Jasmine, is weer bovengemiddeld goed en verschijnt over een maand in de bioscopen - maar aan het begin van deze eeuw ging het niet echt lekker met Woody Allen. Zijn geldschieters wilden bemoeienis met de film, terwijl hij gewend was een zak geld te krijgen, om een paar maanden later een film af te leveren. Dus liet hij zich in 2005 verleiden voor het eerst buiten zijn stad, New York, te werken. Het decor werd (grotendeels) verplaatst naar Londen, de typische Allen-ingrediënten - veel gepraat, veel ontmoetingen rond lunch, borrel of diner - bleven dezelfde en bleken ook in de Britse hoofdstad goed te werken.


De aantrekkelijke Jonathan Rhys Meyers is in Match Point een oud-tennisprof die zich met opportunistische motieven de Londense upperclass binnenwerkt. In de persoon van Emily Mortimer vindt hij al snel de gewenste verloofde en lijkt zijn kostje gekocht. Maar dan verschijnt Scarlett Johansson in zijn leven, met schorre stem broeierig als nooit tevoren. Ook zij is een buitenstaander in de familie en ook zij beseft dat wanneer de twee voor elkaar kiezen, ze hun goudgerande toekomst vergooien. Een cynisch dilemma dat - in combinatie met de hartstocht tussen de twee - de film een bittere toon geeft en aanstuurt op een dramatisch slot. Beetje on-Allensiaans, maar wel meesterlijk.


Match Point (Woody Allen, 2005)


BBC 1, 1.00-3.00 uur.


Lakeview Terrace

(Neil LaBute, 2008) Een typisch geval voor De Rijdende Rechter: een jong stel komt in een prettige villawijk wonen, maar hun buurman lijkt vanaf dag één moeite met hun komst te hebben. De animositeit ontaardt al snel en leidt tot steeds dreigender situaties, waarbij het duidelijk lijkt dat het stel het onderspit gaat delven. In de fictieve wijk Lakeview Terrace in Los Angeles hebben ze geen rijdende rechter, wel een politieman. Maar laat dat nu net de boze buurman zijn (prachtrol van Samuel L. Jackson). Die heeft het op vele fronten moeilijk. In zijn dagelijks patrouillewerk en vooral thuis, waar hij nog altijd niet de dood van zijn vrouw heeft verwerkt, die drie jaar geleden bij een auto-ongeluk om het leven kwam. Zijn kinderen lijden er evenzeer onder als zijn buren. Daarmee is Lakeview Terrace een doorsneefilm over een bekend gegeven. Waardoor het een beetje gaat schuren, is het racismesausje dat eroverheen is gegoten en dat de film een net iets andere spanning geeft dan dit soort verhalen normaal gesproken hebben: de boze buurman is zwart, het jonge echtpaar gemengd. De vraag die lang blijft hangen: speelt racisme nu wel of geen rol in de animositeit?


RTL 8, 20.30-22.45 uur.


The Pelican Brief

(Alan J. Pakula, 1993) In zekere zin werd in Hollywoodfilms jarenlang voorspeld wat met het PRISM-schandaal is uitgekomen. Stevig aangedikt natuurlijk, maar toch. Bijna geen actiefilm of thriller, of politici en hun ambtelijke top zweren samen tegen de bevolking. De CIA bestaat geheel uit moordenaars en niemand vertrouwt een FBI-agent. In deze onderhoudende thriller, het laatste succes van de in 1998 overleden Pakula (All the President's Men), naar een boek van John Grisham, speelt Julia Roberts een rechtenstudente die een complot in Washington op het spoor komt. Twee rechters van het hooggerechtshof zijn vermoord en zij doet een onderzoek dat lijkt te suggereren dat het Witte Huis daarachter zit. Ze wordt bedreigd en haar minnaar wordt gedood. Journalist Denzel Washington komt te hulp.


Net 5, 20.30-23.20 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden