Buitenlandse hypermarkten naar grote steden

Buitenlandse hypermarkten azen op een plekje aan de rand van de grote steden. Bedrijven als het Duitse Allkauf en het Britse Sainsbury en Tesco zouden al Nederlandse topmanagers wegkopen en de deur plat lopen bij projectontwikkelaars....

Van onze verslaggever

DEN HAAG

Medio 1993 gaven de toenmalige ministers Andriessen (Economische Zaken) en Alders (Ruimtelijke Ordening) het groene licht voor vestiging van allerlei grootschalige winkels aan de rand van de stad. Waar eerst alleen ruimte was voor meubelzaken en doe-het-zelfcentra, zouden ook supermarkten en kledingzaken zich mogen vestigen. Dertien grote steden werden aangewezen voor deze perifere detailhandel, maar de gemeentebesturen moeten goede plannen voorleggen om te voorkomen dat de binnensteden doodbloeden.

Nederlandse supermarktketens, Albert Heijn voorop, volgen de ontwikkelingen met argusogen, maar blijven vooralsnog aan de zijlijn staan. 'Ik weet niet of Nederlanders belangstelling hebben voor dergelijke winkels', zegt F. Jansen, hoofd van Albert Heijns afdeling Consumentenresearch, voorzichtig. 'We zitten hier niet in Amerika of Frankrijk. De meeste klanten gaan nog steeds met de fiets naar de winkel. In de weekends is het druk op de meubelboulevards, maar we vragen ons af of het de moeite loont alleen daarvoor een winkel te bouwen.'

Volgens CBL's adjunct-directeur E. Leeman lopen buitenlandse ketens zich echter al warm om zich hier te vestigen. Om te voorkomen dat de buitenlandse concurrenten de Nederlandse detailhandel onder de voet lopen, heeft de overkoepelende organisatie van supermarkten CBL minister Wijers van Economische Zaken gevraagd een anti-dumpmaatregel in te voeren.

In het kader van de Europese wetgeving wordt het huidige systeem van bodemprijzen, waarbij fabrikanten verbieden dat afnemers hun produkten onder een bepaalde prijs verkopen, geschrapt. De Nederlandse ketens vrezen dat de buitenlandse concurrenten hier met prijsoorlogen een plaatsje proberen te veroveren.

Welke ketens zich hier oriënteren, wil niemand openlijk zeggen. Maar volgens ingewijden zitten vooral Allkauf, Sainsbury en Tesco op het vinkentouw. Vooral die eerste is pikant, omdat het Duitse bedrijf samenwerkt met Albert Heijn. De twee zetten samen winkels op in Polen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.