Buhrmann groeit simpel verder

'Onze strategie is niet zo ingewikkeld', verklapte topman F. Koffrie van Buhrmann maandag na het bekendmaken van weer een grote overname in de Verenigde Staten....

Van onze verslaggever Pieter Klok

Bij Buhrmann gaat het haast vanzelf. Klanten werft het bedrijf door andere leveranciers van kantoorartikelen over te nemen. De winst wordt gehaald door inkoopvoordelen te boeken en door de distributie vervolgens te stroomlijnen. Eigenlijk behelst het niet meer dan het samenvoegen van distributiecentra en hoofdkantoren.

De integratie met Corporate Express, het Amerikaanse bedrijf dat Buhrmann in 1999 overnam, werd daardoor sneller dan verwacht afgerond. Buhrmann is nog geen twee jaar na deze grote aankoop al weer klaar voor verdere uitbreiding.

Met de laatste overname van een deel van het Amerikaanse US Office Products (USOP) vergroot marktleider Buhrmann zijn marktaandeel in de VS van 7 naar 8,5 procent. Buhrmann verwacht synergievoordelen van 80 miljoen dollar. Deze winst wordt vooral geboekt doordat Buhrmann tegen veel scherpere prijzen kan inkopen. Bovendien kunnen de distributiecentra van US Office Products makkelijk worden samengevoegd met de distributiecentra en hoofdkantoren van Corporate Express. Groei wordt steeds gemakkelijker, zo lijkt het.

Het management laat zich hierdoor haast automatiseren. Vooral omdat het bedrijf amper afhankelijk is van de conjunctuur. Ook als het minder gaat, blijven kantoren kantoorartikelen consumeren.

Deze eendimensionale manier van zakendoen legt Burhrmann geen windeieren. Het afgelopen jaar steeg de koers van het aandeel met 90 procent, bij een omzetstijging van 65 procent en een nettowinststijging van 53 procent. Soms hoeft zakendoen niet ingewikkeld te zijn.

De winst kwam echter vooral uit Noord-Amerika, waar de winst als percentage van de omzet bijna verdubbelde tot 7,1 procent. In Europa gaat het een stuk minder: de winst op de omzet daalde hier naar 3,1 procent. Het marktaandeel blijft voorlopig steken op zo'n 3,5 procent. De markt voor kantoorartikelen is hier zeer versnipperd. Er zijn nog geen spelers in heel Europa actief en uitbreiding gaat per land. De simpele truc van Buhrmann - klanten kopen, inkoopvoordeel boeken en distributie stroomlijnen - lijkt hier een stuk moeilijker toepasbaar. Ook stappen Europese bedrijven veel minder snel over op internet. Nu wordt 2 procent van de omzet via internet besteld, tegen 13 procent in de VS. De winst die hierdoor kan worden behaald, blijft in Europa dus achter.

De synergievoordelen die Buhrmann bij de overname van Samas voorziet zijn daardoor bijvoorbeeld al een stuk lager ingeschat dan bij de overname van USOP. En synergievoordelen zijn hard nodig om de betaalde overnamepremies terug te verdienen.

Veel zal afhangen van het vertrouwen van beleggers in het bedrijf. Om de overname van USOP en Samas te financieren geeft Buhrmann dit jaar voor ongeveer 650 miljoen euro aan nieuwe aandelen uit, 20 procent van de totale marktwaarde. Het bedrijf verwacht dat de verwatering die hier het gevolg van is, in 2002 gecompenseerd zal zijn door hogere winsten. Maar als de simpele truc van Buhrmann even niet werkt, komt de groeistrategie direct in gevaar en dan kan het zijn dat zakendoen voor Koffrie ineens veel ingewikkelder wordt.

Handelshuis slaat toe in VS

Buhrmann, de grootste handelaar in kantoorartikelen ter wereld, heeft zijn marktaandeel in de Verenigde Staten fors uitgebreid. Met de overname van een deel het Amerikaanse US Office Products (USOP) stijgt de omzet in de VS met een miljard dollar en het marktaandeel naar 8,5 procent.

Buhrmann betaalt in totaal 400 miljoen dollar (940 miljoen gulden) voor de overname. Een groot deel hiervan (150 miljoen dollar) wordt besteed om de failliete boedel van USOP te reorganiseren. Buhrmann rekent op ontslagen, maar weet nog niet hoeveel van de vierduizend werknemers de laan uit worden gestuurd.

De overname wordt gefinancierd door een aandelenemissie ter waarde van ongeveer 650 miljoen euro (1,4 miljard gulden). Buhrmann betaalt hiermee ook de overname van Samas (357 miljoen euro) en nieuwe overnameprooien.

De winst per aandeel voor 2001 zal hierdoor met zo'n 15 eurocent afnemen. Buhrmann verwacht dat USOP vanaf 2002 zal bijdragen aan de winst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden