Budgetpier

BIJ DE NIEUWE H-PIER OP SCHIPHOL GAAN PASSAGIERS NIET VIA EEN SLURF NAAR HET VLIEGTUIG. DAT SCHEELT TIJD EN GELD....

DOOR HARRY VAN GELDER

Op luchthavens is haast geboden. De tijd dat een vliegtuig op de grond staat, is kostbaar en dus moet hij zo snel mogelijk weer de lucht in.

Schiphol bouwt daarom een nieuwe, sobere H-pier voor prijsvechters. Om tijd te winnen, lopen budget-passagiers vanaf volgend jaar weer gewoon over het asfalt naar het vliegtuig. Het aanbrengen van de bekende slurf aan het toestel duurt te lang.

Vooral prijsvechters leven van een korte 'omdraaitijd'. De passagiers moeten zo snel mogelijk in en uit het vliegtuig. Een paar minuten eerder de lucht in kan het verschil maken tussen winst of verlies.

'Je moet het zo zien', zegt David Gering van Ryanair, Europa's grootste en succesvolste budgetmaatschappij - die niet vanaf Schiphol maar vanaf Eindhoven vliegt. 'Stel dat we per vlucht 10 minuten langer op de luchthaven zouden staan. Dat is 80 minuten op een dag. Dat zou in ons geval precies twee vluchten tussen Eindhoven en Londen schelen.'

Op Schiphol worden de budgetmaatschappijen steeds belangrijker. Vorig jaar maakten 4,2 miljoen passagiers gebruik van de lagekostenmaatschappijen, dat is 10 procent van het totaal aantal reizigers van Schiphol.

Ook groeien de prijsstunters sneller dan de rest van de vliegtuigmaatschappijen op Schiphol. Momenteel zijn er tien die vanaf de nationale luchthaven vliegen. In mei komen er weer drie bij: Air Berlin (van Amsterdam naar Berlijn); Stirling.dk (naar Kopenhagen) en Air Scotland (naar Glasgow).

Eigenlijk bouwt Schiphol de H-pier omdat in het hart van de luchthaven (rond de D-pier) ruimte moet worden vrijgemaakt voor de thuismaatschappij Air France-KLM. Hierdoor moeten een aantal lowcostcarriers verhuizen. Om van de nood een deugd te maken, richt Schiphol de nieuwe H-pier in naar de wensen van de prijsvechters. 'Een van de eerste dingen die ze zeiden was: geen slurf', zegt Ruud Wever van Schiphol.

'Het aanbrengen van een slurf kost een paar minuten', aldus Wever. 'Het moet zorgvuldig gebeuren, anders beschadig je het vliegtuig. Het afkopppelen neemt eveneens een paar minuten in beslag.'

Schiphol probeert nog meer minuten te besparen door de nieuwe pier anders op te zetten. De H-hal wordt sober, eigenlijk is het niet meer dan een lange gang. Op de H-pier komen geen wachtruimtes bij de gate, zijn geen toiletten, en geen winkels of horeca-gelegenheden.

De budget-reiziger moet in het huidige winkel-en horecagebied, op Schiphol lounge geheten, wachten tot zijn vlucht wordt omgeroepen. Pas daarna mag hij de H-pier op. Hij loopt dan naar een deur, neemt de trap naar beneden en wandelt over het platform naar het klaarstaande vliegtuig.

'Passagiers kunnen op twee trappen het vliegtuig instappen en verlaten', aldus Wever. 'Ook dat scheelt tijd. Bij een slurf is er maar één in-of uitgang.'

De gemiddelde omkeertijd bij Ryanair is 25 minuten. 'Dat halen ze op Schiphol niet', sneert Gehring van Ryanair.

Behalve de doorstroom van passagiers is er nog een behoorlijke tijdshobbel: de afhandeling van de bagage. Lowcostcarriers willen daarom dat hun reizigers geen grote koffers meer meenemen. Wie verstandig pakt, stellen zij, heeft genoeg aan handbagage.

Schiphol denkt de nieuwe pier, die ruimte heeft voor zeven vliegtuigen, in november in gebruik te nemen. De grootste prijsvechter op Schiphol, Transavia, krijgt er geen plek.

'Transavia is veel te groot, alleen 's ochtends vliegen we al twintig toestellen', zegt een woordvoerder. Easyjet zal er waarschijnlijk wel gebruik van maken.

Van de Schiphol-directie mag de pier beslist geen budgetpier of lowcosthal worden genoemd. Ook de traditionele vliegtuigmaatschappijen mogen voor vluchten met een korte omkeertijd gebruik maken van de sobere pier, vertelt Wever.

Ryanair, dat van Eindhoven naar Londen vliegt, is blij met de ommezwaai van Schiphol. 'Eindelijk', zegt Gehring. 'Het werd tijd.'

Toch gaat Ryanair nog steeds niet van Schiphol vliegen.

'Nee, veel te duur.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden