Bucklarije

HEINEKEN stuurt de komende maanden tienduizend klanten naar Zanzibar, Tokio en Vanuatu. Maar eerst moeten 600 duizend mensen naar de winkel om tien flesjes bier te halen....

RENE BOGAARTS

De brouwer lanceerde vorige week een actie waarbij kopers van een tien flesjes tellende actieverpakking zes simpele vragen in het 'Wereldpaspoort' moeten beantwoorden en een naam moeten verzinnen voor een land dat ze zelf hebben ontdekt. De vijfduizend beste inzenders krijgen een vliegreis voor twee personen aangeboden. Heineken heeft 600 duizend doosjes van tien flesjes aan supermarkten en slijters verkocht.

De Amsterdammer Frans Linssen - 'Ik drink weleens Heineken' - voelde wel wat voor een exotische trip, maar moest volgens eigen zeggen bij thuiskomst verantwoording afleggen aan zijn vriendin. De tien actieflesjes kostten hem 9,95 gulden, terwijl tien gewone pijpjes maar 8,30 gulden kostten. Een boos telefoontje naar de brouwer in Zoeterwoude leverde hem alleen de toelichting dat de meerkosten bedoeld waren voor de extra kosten voor personeel en verpakking.

'Gaat u daar wat over schrijven? Gelukkig', verzucht Wim de Boer, eigenaar van een Plusmarkt in Purmerend. 'Ik heb me zo geërgerd aan die actie van Heineken! Bij mij kost een los flesje maar 79 cent, zodat de klant twee gulden betaald voor een - dat moet ik zeggen - mooi gedrukt reisgidsje. De mensen die me ernaar vroegen, heb ik geadviseerd losse flesjes te kopen, want ik laat mijn klanten niet piepelen.'

De woordvoerder van Heineken bevestigt dat de actieverpakking duurder is vanwege de verpakkingskosten. 'Normaal verkopen we alleen bier in kratjes. Hier hebben we een aparte verpakkingslijn voor nodig. Maar er zit ook een speciaal magazine in de verpakkking, waarvoor je in een winkel gauw vijf tot zeven gulden betaalt.' Hij doelt op de bijgevoegde 'Wereldgids', waarin Heineken-expatriots een paar regels flauwekul schrijven over een bezienswaardigheid of restaurant in 'hun' land. 'Maar klanten hoeven die actieverpakking niet te kopen. Ze mogen ook een kratje nemen', zegt hij verongelijkt.

Heineken looft de afzet van de actieverpakkingen. Maar volgens supermarktondernemers zijn veel winkeliers gepaaid met de belofte dat er een vliegreis in hun winkel zou vallen als ze zeven pallets van vijftig doosjes zouden afnemen. 'Ik ben de afgelopen dagen bij wat collega's geweest, en overal stonden zeven pallets', sneert Wim de Boer. 'Maar nergens was meer dan één display weg.'

De Boers eigen inkooporganisatie, Sperwer, dacht aanvankelijk dat het een gratis actie was. Pas toen de dwarse Purmerender aan de bel trok, werd dat gecorrigeerd. Uiteindelijk namen de Sperwer-ondernemers nog maar een kwart van hun oorspronkelijke bestelling af. 'Omdat de actie in onze winkelfolder stond, heb ik één display gekocht. Onder protest', moppert De Boer.

De hele actie kan winkeliers ook nog geld kosten. Want als de actie is afgelopen voordat alle dure doosjes zijn verkocht, moet de ondernemer de duur betaalde flesjes uit het kartonnetje halen en los verkopen.

De Boer kan zich niet direct herinneren dat consumenten eerder zo openlijk hun eigen cadeautje moesten betalen. 'Er zijn tegenwoordig zoveel acties waarbij klanten een gratis glas krijgen', zegt hij. 'Heineken zegt nu niet dat dit gratis is, maar de klant is daaraan wel gewend geraakt.'

Terwijl De Boer opmerkt dat Heineken doorgaans een goede handelspartner is, schiet hem iets te binnen. 'Een jaar of drie geleden voerde Heineken een actie met Natuurmonumenten. Bij een doosje met tien pijpjes kregen klanten een mooi glas dat was geïllustreerd met de afbeelding van een mooi natuurgebied. Daar ben ik goed de pottenbak mee ingegaan. De klanten betaalden 2,50 gulden extra.'

'Maar Heineken heeft dat toen goed afgewerkt', herinnert De Boer zich. 'Ik heb mijn klanten dat glas uiteindelijk gratis gegeven, en Heineken heeft mij mijn kosten vergoed. Ik heb ze dit keer laten weten dat ik mijn kosten opnieuw op hen zal verhalen.'

Bij groot succes wordt de actie verlengd, stelt de Heineken-woordvoerder. De tienduizend reizen worden in ieder geval vergeven. Naar Bucklarije, wellicht.

René Bogaarts

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden