Brussel verbiedt snellere treinen

Europa blokkeert het Nederlandse plan om op vier belangrijke trajecten treinen harder te laten rijden. Dat blijkt uit een nog vertrouwelijke brief van de Europese Commissie aan minister Eurlings van Verkeer.

Van onze redactie

De blokkade valt rauw op het dak van NS en politici die de maximumsnelheid willen verhogen van 140 naar 160 kilometer per uur. Met wat simpele aanpassingen van het beveiligingssysteem kan dat al in 2011. Dat zou voor 150 duizend reizigers dagelijks enkele reisminuten schelen. Overstappende forensen kunnen zelfs een kwartier tijdwinst boeken. Het gaat om de trajecten Schiphol – Den Haag, Amsterdam – Utrecht, Lelystad – Weesp en Boxtel – Eindhoven.

De Commissie stelt echter dat simpele aanpassingen (die zo’n 23 miljoen kosten) niet stroken met de Europese richtlijnen. De reden: de functies van bestaande systemen worden niet veranderd. En het oude systeem, dat is ingericht voor 140 kilometer per uur, mag niet worden aangepast. Eigenlijk wil Brussel naar één Europees systeem, dat op de Betuwelijn en de hogesnelheidslijn al is ingebouwd. Daar kunnen treinen wel harder rijden.

Oud systeem
Nederland heeft grotendeels een oud systeem. Het kost al snel 220 miljoen euro om op de vier trajecten het Europese systeem in te voeren. De treinen kunnen dan pas vanaf 2020 harder rijden.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat bevestigt het negatieve oordeel van de Europese Commissie. Minister Eurlings gaat met de betrokken partijen om tafel zitten om zich te beraden op de consequenties. Vrijdag liet hij bij monde van zijn woordvoerster weten dat hij denkt dat het Europese verbod geen vertraging zal opleveren. 'De minister gaat nu met de NS, Pro Rail en het goederenvervoer praten over de invoering van de twee overgebleven systemen (Ertms en Atbl-nl)', aldus zijn woordvoerster. De hogere kosten hiervoor hoeven volgens haar vooralsnog geen belemmering te vormen.

Brusselse muur
Voor het CDA-Kamerlid Koopmans is het simpel: ‘Wij moeten eens kijken hoe we met onze kop door die Brusselse muur kunnen gaan. Europa dwingt ons nu om een duurder systeem te betalen.’

Ook Cramer (ChristenUnie) dringt aan op de simpele aanpassingen. ‘Als de overweging bestaat uit angst dat wij het Europese systeem afwijzen, dan moeten we ons daar niets van aantrekken.’

Vrijwel iedereen, ook de Nederlandse Spoorwegen, steunt het Europese systeem. Het duurt echter nog lang voordat dat overal is ingevoerd. Tot die tijd zijn volgens Cramer kleine aanpassingen mogelijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden