Brussel past muziekregels aan

Muziekauteurs en liedjesschrijvers in Europa moeten beter worden bediend door hun auteursrechtenorganisaties. Daartoe moeten de zogenaamde collectieve beheersorganisaties (cbo's) moderniseren en transparanter en efficiënter gaan werken.

AMSTERDAM - Met dat doel heeft de Europese Commissie woensdag voorstellen gedaan tot aanpassing van de bestaande Europese wetgeving. Het Europees Parlement zal zich na de zomer over het voorstel buigen. Niet alle betrokkenen reageerden gisteren even enthousiast op het voorstel.


Het plan behelst onder meer een stimulans van zogenaamde multiterritoriale licenties. Nu moeten organisaties of individuen die gebruik willen maken van muziek nog per land een licentie afsluiten, wat het gebruik van muziek in heel Europa een arbeidsintensieve klus maakt. Als in een keer een licentie kan worden afgesloten voor meerdere Europese landen zullen nieuwe, legale, onlinemuziekdiensten gemakkelijker van de grond komen, zo is de aanname.


Verder wil de Europese Commissie de concurrentie aanjagen tussen de Europese cbo's, die samen jaarlijks circa 6 miljard euro aan rechten beheren. Auteurs van muziek krijgen het wettelijke recht om te kiezen bij welke cbo ze zich willen aansluiten. In de huidige situatie hebben de meeste cbo's een monopolie in eigen land, zoals in Nederland bijvoorbeeld Buma/Stemra.


Ook gaan de eisen op het gebied van transparantie over inkomsten en verdeling van de gelden omhoog en zullen de rechtenorganisaties hun leden sneller moeten uitbetalen. D66-europarlementariër Marietje Schaake noemde de plannen 'een belangrijke stap op weg naar een gezamenlijke Europese digitale markt.'


Niet alle betrokkenen zijn zo positief. In een gemeenschappelijke reactie reageerden de popgroepen Radiohead en Pink Floyd en de Britse zangeres Sandie Shaw boos op de plannen. Zij zijn van mening dat de voorstellen niet ver genoeg gaan. De strengere regels zouden alleen gelden voor de online-exploitatie van muziek, terwijl die slechts 5 procent uitmaakt van alle inkomsten. Ook Younison, een Belgische lobbygroep die de belangen van onder anderen de Nederlandse dj Armin van Buuren behartigt, ondertekende de brief. Volgens de schrijvers blijft de macht, ook na het invoeren van de plannen, veel te veel in handen van de auteursrechtenorganisaties.


Ook de Ntb, de Nederlandse vakbond voor musici en acteurs, reageert kritisch. Secretaris van de bond Erwin Angad-Gaur stelt dat de grootste problemen niet worden aangepakt. Die liggen wat hem betreft op het gebied van naburige rechten en bijvoorbeeld de auteursrechten op films. Die rechten zijn, in tegenstelling tot het muziekauteursrecht, niet collectief geregeld en daar verandert in de nieuwe situatie niets aan. 'Om een film te mogen streamen of een filmpje online te kunnen plaatsen waarin je bijvoorbeeld een liedje zingt van Lady Gaga, moet je nog altijd individuele toestemming regelen van de betreffende film- of platenmaatschappij. Dat is onwerkbaar.' Daarnaast verwacht Angad-Gaur weinig van de concurrentie die de commissie voorstaat. 'Kleine makers zullen echt niet zo snel overstappen naar een Franse cbo. Dat kost vermoedelijk alleen maar extra geld en tijd. Bovendien leidt die concurrentie tot nog meer fragmentatie van de rechten en dat wilden we nou juist voorkomen.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden