NieuwsGevolgen coronacrisis op luchtvaart

Brussel: luchtreiziger hoeft tegoedbon niet te pikken

Consumenten die hun vliegreis in rook zien opgaan door de coronacrisis hoeven geen genoegen te nemen met louter het recht tot omboeking of een tegoedbon voor een reis op een later tijdstip. Dat heeft de Europese Commissie besloten, tot afgrijzen van de International Air Transport Association (IATA) en Airlines for Europe (A4E).

Een volledig in beschermde kleding ingepakte reiziger op Heathrow airport in Londen.Beeld AP

Deze internationale en Europese brancheclubs voor de luchtvaart hadden Brussel gevraagd om een verzachting van de compensatieregeling voor reizigers die vertraging oplopen of hun vlucht geschrapt zien. Ze hadden de Europese Commissie gevraagd om annuleringen te rekenen tot ‘buitengewone omstandigheden’. In dat geval kunnen klanten geen financiële vergoeding krijgen voor oponthoud of uitval. Ook wilden ze de zorg voor gestrande reizigers beperken en het recht hebben om vliegreizen die niet doorgaan niet terug te betalen, maar klanten om te boeken of een tegoedbon te geven.

Alleen aan de eerste eis kwam de Commissie deels tegemoet, door het recht op een financiële vergoeding te laten vervallen als vluchten vervallen door vliegverboden of omdat er te weinig stoelen zijn.

‘De Europese Commissie lijkt de crisis die luchtvaartmaatschappijen raakt aanzienlijk te onderschatten’, zeiden IATA en A4E in een gezamenlijke verklaring. ‘Dit is geen kwestie die snel verdwijnt – het kan maanden duren voordat de luchtverbindingen weer zijn hersteld. En voor sommige luchtvaartmaatschappijen wordt het nooit meer hetzelfde’, aldus Rafael Schvartzman, de regiodirecteur voor Europa van IATA.

Miljoenen reizigers wereldwijd zijn gestrand omdat regeringen hun luchtruim hebben gesloten of geen buitenlandse reizigers meer toelaten. Daardoor hebben luchtvaartmaatschappijen vluchten moeten schrappen. Dat bemoeilijkt de terugkeer van reizigers. Veel van de vluchten die nu nog worden uitgevoerd zijn dan ook louter bedoeld voor repatriëring: ze zijn leeg op de heenreis, maar vol op de terugreis.

In dit dossier leest u de laatste ontwikkelingen en alles wat u verder moet weten over het coronavirus.

Miljardenstrop

De regeling voor de rechten van vliegtuigpassagiers, EU261, is de luchtvaartmaatschappijen al jaren een doorn in het oog. Passagiers kunnen 250 tot 600 euro claimen bij een oponthoud van langer dan drie uur: de hoogte hangt af van de afstand tot de bestemming. Ook moeten bedrijven maaltijden en verfrissingen aanbieden en een overnachting als de vertraging te lang duurt.

De claims kosten de luchtvaartmaatschappijen miljarden per jaar: alleen al Lufthansa was er in 2018 ruim 500 miljoen euro aan kwijt. De laatste drie jaar zijn de kosten van claims verdrievoudigd, onder andere omdat commerciële bureaus in het aanvragen van vergoedingen namens reizigers een lucratief verdienmodel hebben gevonden.

Vorige maand ontstond er ophef omdat de baasjes van een hond namens het dier om compensatie vroegen voor de vertraging tijdens een binnenlandse vlucht in Italië. Ze vinden dat hun ‘Jack’ daar recht op heeft, omdat ze een ticket hadden gekocht zodat de hond in de cabine mee kon in plaats van het bagageruim.

LUCHTVAART VRAAGT OM REDDINGSBOEI VAN 180 MILJARD 

De mondiale luchtvaartsector heeft 130 tot 180 miljard euro aan overheidssteun nodig om de coronacrisis op korte termijn te overleven. Driekwart van de bedrijven heeft niet eens genoeg geld in kas om de komende drie maanden de vaste kosten te voldoen, heeft de IATA, de internationale brancheorganisatie voor de burgerluchtvaart, dinsdag laten weten.

Inkomsten hebben de luchtvaartmaatschappijen amper meer: wereldwijd is 94 procent van de markt voor tickets weggevallen doordat landen hun luchtruim hebben gesloten. Er is een lichtpuntje: het reisverkeer in China trekt juist weer aan. Daar zitten vliegtuigen alweer voor 60 procent vol, hoewel dat in de meeste gevallen te weinig is om rendabel te opereren.

De directeur-generaal van IATA, de voormalige Air France-KLM-topman Alexandre de Juniac, somde in een telefonische persconferentie alle maatregelen op waarmee regering de luchtvaart zouden kunnen helpen: nieuwe aandelen kopen, de btw schrappen, goedkope leningen uitschrijven en passagierstoeslagen op tickets opschorten.

De reddingsboei waarom de mondiale luchtvaart vraagt roept herinneringen op aan de honderden miljarden die in 2008 werden uitgegeven om speculerende banken overeind te houden. Bijna 1.500 miljard daarvan alleen al kwam op het bordje van de Amerikaanse belastingbetaler te liggen.

De Juniac zei de hulp aan de luchtvaart rechtvaardig te vinden gezien het belang van de sector voor de wereldeconomie. ‘Voor een snel economisch herstel na deze crisis zijn internationale verbindingen cruciaal om goederen, zakenmensen, toeristen en reizigers te vervoeren.’ Maar ook nu al speelt de luchtvaart een onmisbare rol, aldus de IATA-bestuurder. ‘Vliegtuigen vervoeren de medicijnen en de medische staf die het coronavirus bestrijden.’

De Juniac vroeg ook om aandacht voor het vrachtvervoer. De focus ligt nu op het verdampen van het passagiersvervoer, maar de helft van de goederen die door de lucht worden vervoerd lift mee in het laadruim van passagierstoestellen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden