nieuws

Brussel had staatssteun aan KLM niet mogen toestaan, maar KLM hoeft geld niet direct terug te geven

De Europese Commissie had de 3,4 miljard steun die de Nederlandse regering vorig jaar aan KLM heeft gegeven om de coronacrisis het hoofd te bieden niet mogen toestaan. Brussel moet zijn besluit opnieuw motiveren, heeft het gerecht van de Europese Unie in Luxemburg geoordeeld.

null Beeld Freek van den Bergh / de Volkskrant
Beeld Freek van den Bergh / de Volkskrant

KLM hoeft de staatssteun niet meteen terug te geven. De Europese rechter toont coulance vanwege de schadelijke gevolgen van de pandemie voor de Nederlandse economie en het Nederlandse luchtverkeer. Een faillissement van KLM zou Nederland, economische zwaar geraakt door de pandemie, nog meer schade hebben berokkend. Daarom is de nietigverklaring opgeschort.

De zaak tegen de Europese Commissie was aangespannen door Ryanair. De Ierse budgetmaatschappij vindt de overheidssteun aan KLM concurrentievervalsing. Ryanair heeft een hele reeks procedures ingesteld tegen steunpakketten voor nationale luchtvaartmaatschappijen, zoals Lufthansa, Finnair en TAP Portugal.

In februari verloren de Ieren nog in Luxemburg, omdat het gerecht zijn zegen gaf aan de goedkeuring van Brussel aan de hulp voor Air France en SAS.

Een van de redenen waarom het Europese gerecht anders oordeelt over de staatssteun aan KLM dan over die aan Air France heeft te maken met de structuur van het concern waarvan beide luchtvaartmaatschappijen deel uitmaken.

‘Het bestreden besluit bevat geen gegevens over de samenstelling van het aandeelhoudersbestand van Air France en van KLM, en evenmin informatie over de functionele, economische of organische banden tussen de holding Air France-KLM en haar dochterondernemingen, terwijl uit dat besluit wel blijkt dat de holding betrokken is bij de toekenning en het beheer van zowel de steun aan KLM als die aan Air France’, stelt de rechter.

Het gerecht constateert dat de Europese Commissie evenmin ingaat op het eventuele bestaan van enig mechanisme dat zou beletten dat de via de holding Air France-KLM aan Air France verleende steun juist via die holding ten goede zou komen aan KLM en omgekeerd.

Brussel heeft ook tijdens de zitting niet weten aan te tonen dat KLM zou worden verhinderd om te profiteren van de Franse steun aan Air France.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden