Bruine Heinekenfles verdwijnt

Heineken neemt definitief afscheid van het bruine bierflesje. Ongeveer 100 miljoen bruine flesjes worden komend voorjaar vervangen door nieuwe groene flesjes. Zij krijgen ook een doorzichtig plastic etiket dat er in tegenstelling tot het huidige papieren label in ijs of koud water niet losweekt.

AMSTERDAM - Met de tune van de nieuwe James Bond-film - 007 zal in de film zijn wodka-martini verruilen voor een groen flesje Heineken - werd de nieuwe verpakking maandag geïntroduceerd op de Stadhouderskade in Amsterdam. Philip de Ridder, directeur van Heineken Nederland, noemde het de laatste stap in de 'vergroening' van Heineken, overigens een pure marketingoperatie en geen milieumaatregel.


In 1988 werd het rode viltje van Heineken vervangen voor een groene, in 1992 de rode kroonkurk, in 1998 de gele kratten en in 2000 de rode lichtbakken. De voorbereiding van de vervanging van alle bruine door groene flesjes - operatie Leo genoemd - ging een jaar geleden van start. Om te voorkomen dat het nieuws zou uitlekken, besloot Heineken het maandag wereldkundig te maken.


De operatie blijft beperkt tot Nederland. Buiten de grens zijn alle flesjes al groen, net zoals die van 25 centiliterflesjes in Nederland. Nu zullen ook de flesjes van 30 centiliter worden verwisseld. De operatie kost zo'n 40 miljoen euro. Naast de 10 miljoen euro voor het fabriceren van nieuwe flesjes zal 20- tot 30 miljoen worden geïnvesteerd in de aanpassing van de brouwerij in Zoeterwoude en de nieuwe plastic etiketten.


Heineken is niet de eerste brouwer die overstapt op groene flesjes. Grolsch deed het eerder. De andere grote biermerken van het Heineken-concern in Nederland - Amstel en Brand - blijven wel in bruine flesjes in de schappen liggen. 'Amstel is toch voor echte mannen, en daar hoort bruin bij', aldus De Ridder.


In 2014 bestaat Heineken 150 jaar en moet de vergroeningsoperatie zijn afgerond. Praktische problemen worden niet verwacht. De nieuwe groene flesjes zullen gewoon tegen statiegeld kunnen worden ingewisseld. Ze kunnen ook met de lege bruine 30 centiliterflesjes van Amstel in hetzelfde krat worden ingeleverd.


Heineken heeft maandag ook de detailhandel op de hoogte gesteld van de veranderingen. 'Die reageerde enthousiast', zegt De Ridder. 'Het werd een logische stap gevonden.'


Sinds kort heeft Heineken bij Albert Heijn en andere grote supermarkten bedongen dat alle producten van hetzelfde merk bij elkaar worden gezet. In het verleden stonden de kratten bij de kratten en de blikjes bij de blikjes. Nu staan ze per merk gesorteerd.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden