Broze magie van de Alma Mahler van de jazz

Annette Peacock (New York, 1941) is de Alma Mahler van de jazz: een oorspronkelijke toon- en tekstdichteres, die naam maakte door haar liaisons met beroemde mannen....

Op haar negentiende trouwde ze met de basvirtuoos Gary Peacock. Ze vergezelde freejazz-tenorist Albert Ayler op diens eerste Europese tournee en na een kort avontuur met lsd-goeroe Timothy Leary verliet ze Peacock voor pianist Paul Bley. Voor hem schreef ze prachtige thema's als Nothing Ever Was, Anyway en Open, to Love: uitgebeende ballads, schijnbaar fragiel, maar met een grote lyrische kracht.

Begin jaren zeventig begon Peacock een solo-carrière in Engeland. Ze maakte een paar excentrieke lp's met eigen teksten, maar onderscheidde zich vooral door nee te zeggen tegen Brian Eno en David Bowie, die graag met haar de studio in wilden.

Lange tijd werd weinig van haar vernomen, tot pianiste Marilyn Crispell in 1997 een dubbel-cd met twaalf Peacock-interpretaties vulde, waarop de componiste ook even als zangeres te horen was.

Na dat voorzichtige levensteken is er nu een volwaardige Peacock-cd, An Acrobat's Heart, maar een probleemloze terugkeer is het niet. Begeleid door het Noorse Cikade String Quartet zingzegt de pianiste/componiste dertien meditaties over de liefde, op schijnbaar onaffe, tot ijle nevelslierten gereduceerde melodieën.

De luisteraar tast vergeefs naar houvast en staat voor de keuze: gefrustreerd afhaken of zich overgeven en zich laten meedrijven op Peacocks gewichtloze lyriek, en momenten ontdekken die raken aan de broze magie van haar beste werk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden