Brooklyn Babylon *****

Zinnenprikkelende combinatie van animatie en een bigband.

JAZZ/ANIMATIE/LIVe


Holland Festival, Darcy James Argue Secret Society & Danijel Zezelj.


Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam, 24/6.


Een siddering gaat door de zaal. Oef, wat zonde. Achter de bigband hangt over de lengte van het podium een slank doek dat de Kroatische kunstenaar Danijel Zezelj tijdens het concert zo fraai heeft beschilderd. Je ziet Brooklyn, zijn beroemde brug en Manhattan, afgebeeld door zijn typisch blokkerige, constructivistische stijl en drukkend schaduwwerk. Maar nu keilt Zezelj er zwarte verf overheen. Weg schilderij, weg kunst, weg bekoring.


Het vormen belangrijke thema's in het Gesamtkunstwerk van Zezelj (die het verhaal schreef) en bigbandleider Darcy James Argue: afbraak en tijdelijkheid. Hun steengoede en originele productie Brooklyn Babylon betreurt de onbewuste, vergankelijke dynamiek in de contemporaine wereld. Hoe cultuur en geschiedenis zomaar worden vernietigd en ingehaald door de moderne tijd.


Brooklyn Babylon, tijdens het Holland Festival pas voor de tweede keer als multimediaal stuk uitgevoerd, vertelt het verhaal van timmerman Lev die een eervol verzoek krijgt van de burgemeester van New York. Op het hoogste gebouw ter wereld, dat in Brooklyn wordt gebouwd, mag hij een carrousel timmeren. Een opdracht die hij niet kan weigeren, al realiseert hij zich dan nog niet dat een hele wijk zal worden platgegooid om de toren te bouwen: de wijk waarin hij woont. Hij komt in een innerlijk conflict en verzint een list.


In de voorstelling versmelten animatie, muziek en livepainting op één podium. De animaties - ook van Zezelj - zie je op een doek achter de bigband en geven het verhaal schetsmatig weer. We zien grafisch opgestelde lijnen, hoekige gebouwen en constant de ondoorgrondelijke timmerman en zijn dochter met een ballon in de hand. Ook hierin ligt het contrast. Het lieve, kleine verhaal van timmerman en meisje, overwoekerd door de duistere, stadse grootsheid.


Daarachter, door het doek heen, doemt regelmatig Zezelj op, die met verfrollers Brooklyn en de toren afbeeldt. Tijdens deze momenten krijgt de bigband vrij baan. Visuele improvisatie meet zich aan muzikale improvisatie. Het is een samenwerking die past in dit concept. Want niets is zo vergankelijk als een in het moment gecreëerde noot of penseelstreek die met een volgende spontaniteit van betekenis verandert.


De bigband Secret Society behoort tot de meest zinnenprikkelende jazzgezelschappen ter wereld. James Argue duikt met zijn formatie in opwindende balkanmuziek tot vette rockgrooves. Het palet is groot. Tuba en bastrombone zalven heerlijk met fluit en piccolo. Ze becommentariëren de beelden, duiken erin, of gaan het gesprek aan. De dynamiek is indrukwekkend. We horen niet alleen de tijd, maar ook de dynamische diversiteit van Brooklyn. Dit is een voorstelling die heel veel behelst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden