Brooddans ontroert op jubileum van Korzo

Ooit twee broden zien dansen en verliefd worden? In Bread-Piece van David Middendorp gebeurt het. En ontroert het, tussen alle gekkigheid door....

De een is groot (Thom Stuart), de ander klein (Hironori Sugata). Ze halen eerst allerlei stoere goochelfratsen met het deegwaar uit. Maar dan moet de muziek van Tom Waits plaatsmaken voor die van Roberta Flack en is het tijd voor onvermoede romantiek. Het gevolg? Een schattige petit pain die achter zijn ouders aanrolt.

Dit duet (of eigenlijk kwintet) maakt deel uit van Four Steps Forward. Dit tweejaarlijkse programma voor Haagse choreografen is van de wapenfeiten van Korzo. Met een speciale versie viert dit theater en productiehuis vanavond zijn twintigjarig jubileum.

Toen Korzo in 1984 als krakers podium begon was het gericht op muziek. Met de komst van artistiek leider Leo Spreksel in 1989 kwam de dans. Het CaDance festival onstond, Four Steps Forward en toen nen combinatieformule: het jaarlijkse Voorjaarsontwaken voor jong talent. Inmiddels is Korzo 'marktleider' voor onafhankelijke choreografen.

Naast het broodduet, is ook Caramel van Sara Lourenco een van kleine doch fijne traktaties op Four Steps Forward. Op het knisperend geluid van smeltende suiker en boter danst de Portugese met Joaquim Santana een net niet kleverig duet. Waarin vloeiende vormen overgaan in hoekige bewegingen.

Niet alles hoeft toegankelijk te zijn in dans. Maar je moet wel pogen om je idee over te dragen aan het publiek. Dat gebeurt niet in Inner Voice van ex-NDT danser Jme A. Meyer. Hierin lijkt het aanvankelijk te gaan om de verschillende verhoudingen tussen de man (weer Sugata) en de twee vrouwen, Eva Maria Christ en Suzan Tunca. Maar het verzandt in een hopeloos in zichzelf gekeerd bewegingscontinuum, dat zelfs de sterke persoonlijkheid van de dansers in nevelen hult.

Intrigerende is [No]mad van Mauricio de Oliveira. Hijzelf fascineert met een geconcentreerde, dierlijke, laag bij de grondse bewegingstaal. Sjoerd Vreugdenhil is onderdeel van een prachtig toneelobject: vijf doorzichtige draden uit een boog hout eindigen in zijn mond. Het maakt van hem een instrument met strak gespannen snaren. Maar ook een paard dat de reiziger voortrekt richting onbekende verten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden