Brommerleeftijd blijft toch 16

Minister Peijs van Verkeer heeft de verhoging van de brommerleeftijd naar 17 jaar uit haar 'Actieplan Jonge Bromfietsers' geschrapt...

ANP

Het kabinet buigt zich vrijdag over het actieplan van Peijs, dat een serie maatregelen omvat om het jaarlijks aantal verkeersdoden en gewonden specifiek onder de bromfietsers te verlagen. Tot maandag behoorde volgens ingewijden in Den Haag het verhogen van de minimum brommerleeftijd tot dat pakket maatregelen. In het NOS radiojournaal heeft de bewindsvrouw dinsdag gezegd hiervan af te zien. In plaats daarvan krijgen de jonge brommerrijders te maken met een puntenrijbewijs, dat na twee verkeersovertredingen wordt ingetrokken.

Met de lessen voor dat rijbewijs kunnen de aspirantbromfietsers op hun zestiende jaar beginnen. In de praktijk zal dat volgens het ministerie betekenen dat jongeren zestien en half zullen zijn, wanneer ze daadwerkelijk met de brommer de weg op mogen.

Peijs wil met de invoering van het brommerkenteken meer grip krijgen op deze groep weggebruikers. Wie twee verkeersovertredingen begaat, raakt zijn rijbewijs weer kwijt. De overtredingen op de brommer zullen tevens meetellen voor het autorijbewijs, waarvoor ook een puntensysteem in de maak is. De verhoging van de brommerleeftijd is niet volledig van de baan. In 2007 worden de effecten van het huidige actieplan geëvalueerd. Wanneer het aantal verkeersdoden en gewonden niet of te weinig daalt, zal de verhoging van de brommerleeftijd volgens een woordvoerster van het ministerie opnieuw overwogen worden.

In 2003 kwamen 1088 mensen om bij verkeersongelukken. Het kabinet wil dat dat aantal in 2010 is teruggelopen tot maximaal negenhonderd slachtoffers.

De verkeersveiligheidsorganisatie 3VO laat weten enthousiast te zijn over het puntenrijbewijs voor bromfietsers. 'Als er maar een praktijktoets aan verbonden is, dan vinden wij het een prima plan', aldus een woordvoerder. De organisatie strijdt naar eigen zeggen al sinds de jaren '80 voor het invoeren van een praktijkexamen voor weggebruikers op een brommer.

3VO geeft echter wel te kennen meer te voelen voor een leeftijdsverhoging. 'De verhoging van de minimale leeftijd is het enige middel dat bewezen helpt het aantal slachtoffers terug te dringen. Wij zien jongeren het liefst pas vanaf achttien jaar op een brommer.'

Brancheverenigingen Bovag en RAI lieten in een eerdere reactie op de plannen van Peijs al weten grote voorstanders te zijn van de invoering van praktijk- en theorietesten. Bestuurders kunnen naar hun mening op die manier beter inzicht krijgen in het verkeer en de brommer beter leren beheersen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden