Brommer is nog vuiler dan vrachtwagen

Brommers stoten per seconde meer ultrafijnstof uit dan vrachtwagens, en twee keer zo veel als een auto, blijkt uit onderzoek van de Fietsersbond en de Universiteit Utrecht.

Het onderzoek wordt in het maartnummer van het blad De Vogelvrije Fietser gepresenteerd.

In twaalf steden werden metingen uitgevoerd met een fiets en een auto met meetapparatuur. Duidelijk werd dat een fietser een piek aan viezigheid binnenkrijgt als een brommer of een vrachtwagen hem rakelings passeert. Of als een fietser naast een brommer staat te wachten bij een stoplicht. In dergelijke verkeerssituaties kan de concentratie ultrafijnstof in de lucht vertienvoudigen.

De metingen werden geanalyseerd door IRAS, een instituut van de Universiteit Utrecht dat zich bezighoudt met gezondheidsrisico’s door milieuvervuiling. De wetenschappers van IRAS waren verrast dat de pieken van ultrafijnstof door verkeer zo hoog zijn. Daarbij blijken brommers ‘ultrafijnstofkanonnen’, aldus onderzoeker Frank Borgman van de Fietsersbond. ‘Vrachtwagens en oude auto’s zijn berucht om hun bijdrage aan de luchtvervuiling, terwijl brommers, vanwege hun geringere aantallen, grotendeels buiten schot blijven in de discussie over luchtkwaliteit.’

De Fietsersbond gaat nu aan minister Cramer van Milieu vragen of er emissie-eisen kunnen worden gesteld aan de brommer.

Borgman van de Fietsersbond: ‘Brommers moeten overal van het fietspad worden geweerd. Daarbij moeten fietsroutes niet langs drukke wegen worden aangelegd. Wij adviseren fietsers al zo veel mogelijk voor een rustige fietsroute te kiezen.’

De Fietsersbond mat voor dit onderzoek niet de concentraties fijnstof in de lucht, maar de nog kleinere deeltjes ultrafijnstof. Ultrafijnstof is de beste indicator voor luchtverontreiniging die wordt veroorzaakt door verkeer. Borgman: ‘Hoe kleiner de deeltjes, hoe schadelijker voor de gezondheid. Omdat ze diep in de longen kunnen doordringen, de bloedbaan in, kunnen ze gemakkelijk in het lichaam ontstekingsreacties veroorzaken.’

Vanaf 2006 onderzoekt de Fietsersbond de luchtkwaliteit voor fietsers. Uit het onderzoek bleek dat de blootstelling aan ultrafijnstof in de auto twee keer zo hoog is als op de fiets. Bij fietsen gaat echter twee keer zo veel lucht door je longen door de lichamelijke inspanning. Maar, verzekerden de wetenschappers van de Universiteit Utrecht tot opluchting van de fietsersbond, de gezondheidswinst van de lichaamsbeweging weegt bij fietsen nog op tegen de gezondheidsschade van de luchtvervuiling.

Borgman: ‘De fietser veroorzaakt geen vervuiling maar krijgt wel veel vervuiling van anderen over zich heen, vergelijkbaar met passief roken. Wij dachten: we kunnen wel roepen ‘ga allemaal fietsen’, maar is dat gezien de luchtvervuiling wel zo’n goed idee? Als de wetenschappers de conclusie hadden getrokken dat je beter niet kunt fietsen in de stad, dan was dat voor ons heel erg geweest.’

(Jean-Pierre Jans / de Volkskrant)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.