Broers Michael en Ralf Schumacher schrijven historie in Formule 1

Twee weken geleden was in Brazilië al een glimp te zien waartoe BMW-Williams dit seizoen in staat is, afgelopen zondag leverde Ralf Schumacher het definitieve bewijs....

De jongere broer van wereldkampioen Michael Schumacher domineerde de Grand Prix van San Marino van begin tot einde en behaalde daarmee in zijn zeventigste Grand Prix zijn eerste overwinning in de Formule 1.

De twee Schumachers zullen daardoor de geschiedenis ingaan als de eerste broers die beiden een Grand Prix in de Formule 1 op hun naam schreven. Helden uit vervlogen tijden als Emerson Fittipaldi, Jody Scheckter en Gilles Villeneuve zijn ook samen met hun naaste familieleden aan de start verschenen, maar Wilson Fittipaldi, Ian Scheckter en Jacques Villeneuve (de oom van de huidige BAR-coureur) hebben nooit in de schaduw van hun succesvolle broers kunnen staan.

Datzelfde idee bestond lange tijd over Ralf Schumacher. Het contrast tussen de broers is ook groot. Terwijl Michael niet lang na zijn debuut in 1991 overwinning aan overwinning reeg, moest Ralf genoegen nemen met een plaats op het tweede plan. Weliswaar had de verregende Grand Prix van België in 1998 eigenlijk op het rostrum van de Duitser moeten staan, maar een stalorder van teambaas Eddie Jordan dwong hem destijds achter Damon Hill te blijven.

Tweeënhalf jaar later heeft de jongere Schumacher eindelijk revanche kunnen nemen. Zijn overwinning kwam niet als een verrassing. De twee coureurs van Williams zijn het hele seizoen al in de voorste regionen van het peloton te vinden. Tijdens de Grand Prix van Brazilië, twee weken geleden, waren beiden kandidaat voor de overwinning.

De kansen op een goede eindklassering van zowel Montoya als Ralf Schumacher werden echter getorpedeerd door respectievelijk Jos Verstappen en Rubens Barrichello, op dezelfde plek en op bijna dezelfde manier.

De tekst die de Williams-auto's tijdens de trainingen op Imola sierde, 'Keep your distance', was een wrange knipoog naar deze incidenten. Onvermijdelijk staken na de Grand Prix van Brazilië geruchten de kop op over de effectiviteit van het remsysteem van Williams.

Het team schoof deze theorie resoluut terzijde. 'Zowel in Australië als in Brazilië reden we met relatief veel benzine aan boord. Dan moet je altijd vroeg remmen', luidde de eenvoudige verklaring van de aerodynamica-expert van het team, Geoff Willis.

Een echt goed resultaat was voor Williams, dat het sinds de Grand Prix van Luxemburg in 1997 (Jacques Villeneuve) zonder zege moest doen, tot nu toe echter uitgebleven. Het was ook nog te vroeg, beweerde directeur Gerhard Berger van BMW Motorsport voor de race in San Marino. 'Je kunt een race winnen dankzij je eigen verdienste, of wanneer je rivalen uitvallen', zei hij. 'Voor een overwinning op eigen kracht zullen we nog tot 2002 moeten wachten.'

Hij bleek ernaast te zitten. In de eerste bocht van de race nam Ralf Schumacher de leiding, om deze niet meer af te staan. Ronde na ronde verbeterde hij de snelste tijd. Alleen David Coulthard kon volgen. De rest van het veld zag lijdzaam toe hoe de twee een riante voorsprong opbouwden.

Voor Michael Schumacher was de race na 24 ronden voorbij. De favoriet van de Ferrari-tifosi werd getroffen door een lekke linkervoorband. Jos Verstappen was zijn Duitse vriend al voorgegaan. De Nederlander, die het gehele weekeinde werd geplaagd door technische mankementen, moest zijn Arrows met een kapotte uitlaat in de zevende ronde langs de baan parkeren. 'Zoveel problemen als ik hier heb gehad, heb ik nooit meegemaakt. Ik ben blij dat het is afgelopen', zei hij.

Zo kort als het optreden van Verstappen was, zo lang scheen de race voor Ralf Schumacher te duren. 'Het leek wel eindeloos', zei hij. 'Maar dit is een geweldige ervaring, het resultaat van het vele werk dat het team heeft verzet. We hadden vandaag de beste auto. Op dit moment heb ik vijf jaar gewacht.'

Coulthard had eveneens reden om tevreden op de race terug te kijken. Hoewel hij bij de start zijn pole position uit handen gaf, schaarde hij zich dankzij zijn tweede plaats naast Michael Schumacher aan de leiding van het klassement.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden