Broedermoord in Haagse PvdA herleeft in 'Julius Caesar'

Het lijk zegt dankjewel. Opgelucht dat hij zonder ongelukken door vier als Romeinen verklede Hagenaars van het trapje is gedragen....

Van onze verslaggeefster

Aukje van Roessel

DEN HAAG

Den Haag opent vrijdag het omstreden stadhuis door nog één keer de broedermoord te doen herleven die in de Haagse PvdA-gelederen vooraf ging aan de daadwerkelijke bouw van de 'witte duiventil' aan het Spui. De politieke moord is weliswaar vermomd als het al bijna vierhonderd jaren oude Julius Caesar van Shakespeare, maar de gelijkenis met het drama eind jaren tachtig zal de Hagenaar niet kunnen ontgaan.

Acteur Lou Landré van het Nationale Toneel in de rol van Julius Caesar alias voormalig PvdA-wethouder Adri Duivesteyn, de man die boven alles dit gebouw wilde neerzetten? Maar wie was dan de Brutus die hem de dolkstoot toebracht?

Voor een van de ruim 150 figuranten die regisseur Johan Doesburg nodig heeft om de rol van 'het volk' in het drama gestalte te geven, is de vraag wie destijds Brutus was niet moeilijk: ex-wethouder Gerard van Otterloo. Voor haar was hij de man die zich door Cassius liet verleiden tot de moord op partijgenoot Adri Duivesteyn. Omdat deze te veel een door het volk gevierde Julius Caesar dreigde te worden.

'Brutus en Caesar: wat is er toch met dat 'Caesar' dat die naam vaker dan de jouwe wordt gehoord?', bespeelt Cassius de onvrede die bij Brutus leeft. Wie was in Den Haag de Cassius die aanzette tot de moord? Is dat niet interessanter dan de vraag wie Brutus was?

Deze laatste dagen voor de première zijn regisseur Doesburg en zijn assistenten niet meer met deze achterliggende gedachten bezig. Het werken is nu 'aan het plaatje' in het Atrium, de gigantische ruimte die destijds een prominente rol speelde in de ruzie tussen de twee PvdA-wethouders en nu dient als decor voor het stuk.

De repetities duren uren. De figuranten waren ervoor gewaarschuwd. Cassius duurt het allemaal te lang. Als hij zijn haat heeft gezaaid, gaat hij liggen slapen op een van de loopbruggen tot hij verder moet met het beramen van zijn moordplannen.

Boven zijn hoofd leeft de paukenist zich uit op zijn instrumenten, door zijn eigen geluid doof voor de aanwijzingen van de regisseur. 'Weten zij wat een kwart slag naar rechts is?', wil Doesburg weten als de vele figuranten eindelijk in rotten van vier over het Atrium zijn verdeeld. Lopen als een Romein is nog moeilijk voor een gewone Hagenaar.

En hoe zag een Romeinse poepschep eruit, zodat de figuranten met hun blote voeten niet door de paardepoep hoeven te lopen? Pas vrijdag is er weer tijd voor het drama achter het drama: Julius Caesar of hoe de PvdA haar eigen mensen om zeep bracht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden