'Broadway branding': reclame dringt door tot het theater

In 1966, toen Neil Simons musical Sweet Charity opende op Broadway, vroeg een ober aan een klant: 'Nog een dubbele whisky meneer?' In een nieuwe herneming luidt de vraag: 'Een Gran Centenario tequila?' Na tv, film en radio hebben de Amerikaanse adverteerders nu Broadway ontdekt....

The New York Times

Gran Centenario sponsort Sweet Charity, de Hilton-hotelketen draagt bij aan Chitty Chitty Bang Bang; de musical draait, niet toevallig, in het Hilton Theater. Turtle Wax, een populair merk autowas, doet zaken met Good Vibrations. Met de deals zijn bedragen gemoeid van naar schatting vijf ton tot een miljoen dollar.

Broadway branding heet dit fenomeen; de artistieke concessies zijn meestal bescheiden. Gran Centenario schenkt twee nieuwe drankjes in de bars rondom het theater waar Sweet Charity draait, en er verschijnen kratjes met het bedrijfslogo op het toneel.

Maar soms rukt de commercie verder op. Hormel Foods maakt Spam, vlees in blik dat in de VS zeer populair is. Nu is er een musical met de naam Monty Python's Spamalot – een commerciële verbastering van Monty Python and the Holy Grail. De musical mikt op de jongere mannen die ook Hormel wil bereiken.

Tot de deal behoort de tijdelijke verkoop van een speciale Spamvariant, Wicked Awesome Spamalot Collector's Edition geheten. 'Spam heeft sinds de Tweede Wereldoorlog niet meer zoveel aandacht getrokken', zegt reclamemaakster Nancy Coyne. Maar, aldus een criticus: 'Het is triest dat Broadway onderdeel wordt van de marketing machine.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden