Britten smullen van nostalgie en satire met heruitgaven kinderboeken

Wat houdt de literaire wereld in het buitenland bezig? Onze correspondenten houden het bij. Deze week Patrick van IJzendoorn over nostalgie en satire op basis van oude kinderboeken.

Five on Brexit Island, zo luidt de titel van een nieuwe uitgave van Enid Blytons wereldberoemde kinderboekenserie.

De Vijf zijn weer op avontuur. Dit keer niet in een bespookt kasteel of in een woud waar ze zoeken naar een schat op de bodem van een meer, maar op Kirrin Island dat verwikkeld is in een onafhankelijkheidsstrijd.

Uit woede over de uitslag van het EU-referendum wil George dat het onbewoonde eilandje voor de kust van de familieboerderij in Dorset zich afscheidt van Groot-Brittannië. Julian, een Brexiteer, vindt het een bespottelijk idee, denk alleen al aan de visserijrechten, en krijgt milde steun van Anne. Dick steunt George, terwijl hond Tim neutraal is, zich evenwel zorgen makend over eventuele importbeperkingen van worstjes vanaf het vasteland.

Five on Brexit Island, zo luidt de titel van een nieuwe uitgave van Enid Blytons wereldberoemde kinderboekenserie. De omslag, waarop te zien is hoe Julian provocerend een doek met de tekst '350 miljoen voor het picknickfonds' vasthoudt, is geheel in de stijl van de oude De Vijf-boeken, met het verschil dat volwassenen de voornaamste doelgroep zijn.

Tot de nieuwe serie, geschreven door Bruno Vincent, behoren ook Five go parenting (waarin ze zorgen voor een baby van neef Rupert), Five go gluten free (Anne wil dat ze gezonder eten). Five give up the booze (geen gemberbier meer) en Five go on a strategic away day (in een motel werken ze aan hun team).

Omslag van Five go gluten free.

De Britse uitgeverij Quercus speelt hiermee in op een lucratieve markt: volwassenen die aangetrokken worden door een mengeling van nostalgie en satire. Dat is ook gebleken uit de heruitgave van de Ladybird-reeks, 36 educatieve boekjes over een doorsneefamilie waarmee kinderen in de jaren zestig en zeventig niet alleen leerden lezen, maar ook kennis maakten met alledaagse zaken. De hedendaagse 'How it works'-boeken bieden volwassenen tips over hoe om te gaan met katers, grootouders, bureaucraten, partners en kinderen. Er zijn al 3,5 miljoen exemplaten van verkocht.

Dat aantal zal stijgen nu prins Charles een 48-pagina's tellend Ladybird-boek heeft geschreven over wat hij ziet als het meest nijpende probleem van de moderne mens: klimaatverandering. Het heeft de toekomstige koning al een nieuwe bijnaam bezorgd: de Hipster Prince.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.