nieuws brexit

Britse minister verbreekt No Deal-contract met rederij zonder schepen

De Britse regering heeft het contract verbroken met een rederij zonder schepen die na een No Deal hulpgoederen vanaf het vasteland naar het Verenigd Koninkrijk had moeten brengen. Al vanaf de toekenning van het contract, in december, leefden er twijfels over Seaborne Freight. Maar minister Chris Grayling van Transport beloofde dat alles goed zou komen. Dat de veelbekritiseerde bewindsman, een prominente Brexiteer, nog op zijn post zit wordt gezien als een mysterie.

De haven bij Ramsgate. Hier vandaan wilde Seaborne de pont naar Oostende laten vertrekken. Beeld AFP

Naast grote Deense en Franse rederijen had het ministerie van Transport ook het onbekende Seaborne Freight ingeschakeld om na 29 maart noodhulp te bieden in het geval van een akkoordloos vertrek van de Britten uit de Europese Unie, een mogelijkheid die steeds reëler lijkt te worden. Met het contract was omgerekend ongeveer 15 miljoen euro gemoeid. Volgens Grayling was het juist en passend om ook een kans te geven aan een nieuwe onderneming van eigen bodem.

Seaborne Freight, waarvan de directeur een spoor van faillissementen heeft achtergelaten, is van plan om de ferrydienst tussen Ramsgate en Oostende een nieuw leven in te blazen. Het blijft voorlopig bij plannen omdat de onderneming geen veerboten, geen personeel en, zo bleek, ook nog geen haven heeft. De terminal in Ramsgate moet worden verbouwd. Wel zijn er onlangs Hollandse baggerschepen in de haven gesignaleerd.

Hoe meer journalisten over Seaborne te weten kwamen, des te groter de vraagtekens werden. Het bedrijf bleek zijn algemene voorwaarden bijvoorbeeld deels te hebben gekopieerd uit een brochure van een onderneming die pizza’s bezorgt. Grayling bleef volhouden het volste vertrouwen te hebben, temeer omdat zijn ambtenaren de onderneming goed hadden doorgelicht. Vrijdagavond maakte zijn ministerie bekend dat het contract toch zal worden beëindigd.

Directe aanleiding was de beslissing van de Ierse rederij Arklow om toch niet in Seaborne te investeren. De Brexiteer Jacob Rees-Mogg heeft de Ierse regering verzocht om te bevestigen dat het geen druk op Arklow heeft uitgeoefend. ‘Het zou een zeer onvriendelijke daad zijn van een buurland om No Deal-voorbereidingen op deze manier te saboteren,’ zo luidde Rees-Mogg's verklaring.’ en men moet hopen dat het een puur-zakelijke beslissing was.’

Voor de Conservatief Grayling is het de zoveelste smet op zijn ministeriële loopbaan. Eerder dit jaar kwam hij in opspraak nadat door een nieuwe dienstregeling grote problemen waren ontstaan op delen van het Britse spoor. De aanleg van de peperdure hogesnelheidslijn van Londen naar Noord-Engeland gaat eveneens gepaard met grote problemen. Ook zijn reactie op het drone-fiasco voor de kerstdagen op luchthaven Gatwick werd als belabberd gezien.

Begin dit jaar veroorzaakten de No Deal-voorbereidingen hoongelach. Om te kijken of de omgeving van Dover goed was voorbereid op een No Deal probeerde Graylings ministerie een vrachtwagenfile te organiseren, maar de helft van de vrachtwagens kwam niet opdagen. Eerder deze week verklaarde de burgemeester van Calais dat Grayling niet welkom was in zijn stad, nadat de minister vraagtekens had gezet bij de capaciteit aan de Franse kant van Het Kanaal.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.