Britse dagbladen bekogelen elkaar ouderwets met modder

The Daily Telegraph heeft zaterdag beroering veroorzaakt met een stuk op de voorpagina over twee zelfmoorden bij de advertentieafdeling van The Times. Het dubieuze stuk maakte deel uit van een wraakcampagne op kranten die de dagen ervoor hadden bericht over de belangenverstrengeling bij de Telegraph.

Een vrouw leest The Daily Telegraph. (Archiefbeeld)Beeld afp

In het stuk beweert een manager binnen de uitgeverij dat 'journalisten hun handen vuil moeten maken' om adverteerders tevreden te houden. Anonieme bronnen binnen de Telegraph hebben gezegd dat het voorpaginastuk is gedicteerd door de directie en dat redacteuren zich ervoor schamen.

De kritiek varieerde van 'walgelijk' tot 'weerzinwekkend'. Hoofdredacteur van The Guardian Alan Rusbridger stuurde een tweet naar zijn Telegraph-collega met de oproep dit stuk in elk geval van de website weg te halen. Zijn eigen krant kreeg er ook van langs in de Telegraph, omdat Apple had bedongen dat zijn advertenties niet naast 'negatief nieuws' mogen staan. De Telegraph wist te melden dat om die reden een kop boven een Irak-stuk was aangepast.

Alan Rusbridger, hoofdredacteur van The GuardianBeeld epa

Schandaal

De krantenoorlog was begonnen met een afscheidsbrief van politiek commentator van de Daily Telegraph, Peter Oborne. Daarin schreef deze dat de krant zich bezondigd heeft aan lezersbedrog door amper stukken te plaatsen over een schandaal rond de bank HSBC, een belangrijke adverteerder. Toeval of niet, vrijdag zette het conservatieve dagblad een bericht over het schandaal op de voorpagina.

De krant sloeg ook terug met een hoofdcommentaar waarin werd beweerd dat het HSBC-schandaal oud nieuws was dat door The Guardian was opgerakeld in het kader van een campagne tegen de Conservatieve Partij. Immers, enkele belastingontwijkers met HSBC-rekeningen bleken donateurs te zijn van de regeringspartij. 'The Daily Torygraph' berichtte bovendien volop over de manier waarop Labour-leider Ed Miliband munt probeerde te slaan uit het bankschandaal.

Voorts schreef de Daily Telegraph wat verongelijkt dat waar zij moet overleven in 'de harde realiteit', de BBC teert op de belastingbetaler en The Guardian op een rijke stichting.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden