Brits Diageo neemt Turkse producent van raki over

AMSTERDAM - De Britse drankenproducent Diageo neemt de Turkse drankenproducent Mey Içki over. Met de overname is 1,5 miljard euro gemoeid.


Diageo is bekend van het biermerk Guinness, het wodkamerk Smirnoff, het likeurmerk Baileys en het whiskymerk Johnnie Walker. Mey Içki is de leidende producent van raki - een zwaar alcoholhoudende anijsdrank die lijkt op Franse pastis, Italiaanse Sambuco en Griekse ouzo.


Diageo zoekt expansie op markten waar alcoholhoudende dranken nog een groeimarkt zijn - China, Vietnam, Rusland, Turkije. Een snelgroeiende middenklasse waagt er zich aan cocktails en sterke drank.


Op de Europese markt kampt Diageo juist met een teruglopende afzet. Vorig jaar daalde de afzet in zuid-Europa met gemiddeld 13 procent.


Eventuele kostenbesparingen zijn niet significant, verklaarde de Europese president van Diageo, Andrew Morgan. Diageo heeft genoeg geld in kas om de aankoop te financieren.


Analisten zijn positief over de overname. 'De Turkse markt heeft een grote groeipotentie en de marktpositie en winstmarge van Mey Içki zijn aantrekkelijk', zegt een analist. Turken drinken relatief weinig sterke drank - 1,1 liter per persoon per jaar. De populariteit van raki is zelfs tanende, maar het distributienetwerk van Mey Içki kan ook worden benut voor de afzet van whisky en wodka.


In 2006 werd Mey Içki gekocht door het Amerikaanse private-equitybedrijf TPG voor 600 miljoen euro. Mey Içki heeft 90 procent van de Turkse rakimarkt in handen.


Diageo haalde afgelopen jaar een omzet van 1,2 miljard pond (bijna 1,5 miljard euro). De omzet groeide echter met slechts 2 procent tot 5,3 miljard pond. Van sterke drank verkocht Diageo in de laatste zes maanden van 2010 5 procent meer. Ook de verkoop van bier en wijn groeiden. Alleen de kant-en-klare mixen lieten een daling zien, van 1 procent.


Topman Paul Walsh van Diageo sprak van een belangrijke strategische stap. 'We krijgen niet alleen enkele grote merken in handen, maar ook een uniek distributienetwerk en een kwalitatief hoogstaand managementteam.'


Diageo zou ook een bod willen doen op de eind vorig jaar in de etalage geplaatste drankendivisie van het Amerikaanse conglomeraat Fortune Brands, dat onder meer de bourbon Jim Beam en Courvoisier-cognac omvat. Maar concurrent Pernod-Ricard zou hiervoor eveneens in de markt zijn. Ook hierbij gaat het vooral om het distributienetwerk. Dat van Fortune Brands geldt als een van de weinige landelijke distributienetwerken in de gefragmentiseerde markt in de VS.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden