Brillantine metal

De Deense band Volbeat speelt een combinatie van rockabilly en metal. Bijna stiekem zijn ze uitgegroeid tot een van de best verkopende acts. Zaterdag staan ze in Nijmegen op het festival FortaRock XL.

Michael Poulsen (38) is zo'n muzikant die er precies uitziet zoals zijn muziek klinkt. De armen vol tatoeages, de zwartleren broek en het zwarte T-shirt met vlammenopdruk verbeelden het duidelijke hoofdbestanddeel (metal), maar tegelijk lijkt hij - met zijn met veel brillantine in bedwang gehouden vetkuif - zo weggelopen van een rockabillyfeest uit de jaren vijftig.


Zo klinkt de succesformule van Volbeat en zo zingt Michael Poulsen: als een kruising tussen Metallica's James Hetfield en Elvis. Op het kantoor van het Volbeatmanagement achter het Hovedbanegård (Centraal Station) van Kopenhagen schenkt Poulsen dan ook dampende koffie in Metallicamokken en trekt hij daarna zijn leren jasje uit, zodat de getatoeëerde blokletters op zijn onderarm zichtbaar worden: 'Elvis Aaron Presley'. 'Als kind draaide ik niets anders', legt hij uit. 'Elvis, Johnny Cash, Little Richard, Chuck Berry, Jerry Lee Lewis: de platen van mijn vader. Hij had een enorme vetkuif en mijn moeder zo'n hoge beehive. Ze waren een prachtig rock 'n' rollstel.' Hij grijnst: 'Mijn vrouw en ik zijn in 2010 getrouwd op Graceland.'


Het is een gouden formule gebleken: het Deense Volbeat is een stilistisch buitenbeentje in de metal, heeft zich ontpopt tot een feestfavoriet op de festivals en is, bijna stiekem, uitgegroeid tot een van de bestverkopende rockbands van het moment.


Outlaw Gentlemen & Shady Ladies, het vijfde studioalbum, dat vorige maand verscheen, was binnen een week nummer één en 'goud' in Duitsland. Eerste plaatsen waren er ook in Denemarken, Noorwegen, Oostenrijk, Zwitserland en Canada. In Nederland werd het album nummer vier; in de VS haalde het de toptien in de Billboard 200.


Volbeat was de band die de grote metalfestivals zo nodig hadden. Jarenlang stonden steeds dezelfde dinosaurussen bovenaan de affiches, bij gebrek aan jonge aanwas van vergelijkbare populariteit: Metallica, Slayer, Iron Maiden, Megadeth. Nu heeft zich daar eindelijk weer eens een betrekkelijk jonge band tussengewurmd. Bekijk de posters van FortaRock XL maar eens: zaterdag in Nijmegen.


wel iets dat de Amerikaanse gitarist Rob Caggiano, jarenlang actief in het legendarische Anthrax, begin 2013 met trots toetrad tot Volbeat.


'We hebben nooit eerder een echte sologitarist gehad', wijst Poulsen op een inderdaad opvallende vernieuwing in het Volbeatgeluid op Outlaw Gentlemen. Met de komst van de pure metalgitarist Caggiano heeft het Bad Religion-achtige punkgevoel, dat op eerdere platen nog een derde ingrediënt van het bandgeluid was, vrijwel afgedaan. In plaats daarvan leunt Volbeat nu op metalriffs. In songs als Our Loved Ones neigt Volbeat meer dan ooit naar Metallica, tot Poulsens dictie aan toe.


Dat Volbeat door sommige metal-puristen met enig dedain als de 'commerciële feestband' terzijde wordt geschoven, deert de frontman niet. Jarenlang speelde hij in een 'echte' metalband: het in eigen land vrij populaire Dominus, dat zeker in de beginjaren death metal volgens het boekje maakte. Na vier albums stelde hij voor zichzelf vast dat hij de klassieke rock 'n' roll uit zijn jeugd miste. Die invloeden liet hij vanaf dat moment de vrije loop; zijn nieuwe band noemde hij naar het Dominusalbum Vol.Beat uit 1997.


Dat Poulsen destijds in interviews liet weten de death metal zat te zijn, en vooral ook de scene eromheen, wordt hem door veel metalpuristen nog altijd aangerekend, zegt hij.


'Ik kom altijd weer terug bij de jaren vijftig. Als tiener raakte ik verslingerd aan metal en taalde ik een paar jaar niet naar fiftiesmuziek. Maar toen ik een huis kocht met mijn vrouw, en dat helemaal naar wens had ingericht, kon ik er maar niet aarden. Na een tijdje begreep ik waardoor dat kwam: ik miste de muziek die bij mijn ouders altijd op stond. Ik ben meteen al die oude platen van mijn vader op cd gaan kopen. En een klassieke jukebox, zoals die ook in mijn ouderlijk huis in Ringsted stond.'


Ook alomtegenwoordig in huize Poulsen: westerns. Vader Poulsen had een aardige collectie cowboyfilms op VHS-videobanden, die hij graag met de jonge Michael mocht kijken. Die liefde keert nu eindelijk terug op een Volbeat-album: hoewel Outlaw Gentlemen geen conceptplaat is ('elke song is een zelfstandig verhaaltje') keren sommige personages wel in verschillende liedjes terug. Poulsen schreef het hele album, zoals altijd, in zijn eentje. Hij deed dat thuis, in een straf werkritme van negen tot vijf, om vervolgens een min of meer voltooid album aan zijn bandgenoten te presenteren.


'Mijn liefde voor westernfilms is van dezelfde aard als mijn liefde voor fiftiesmuziek', zegt Poulsen. 'Ik houd van de eenvoud. Het leven van nu is zo ingewikkeld. Alles gaat zo snel, er is zo veel informatie en alles draait om consumptie. Rock 'n' roll en westernfilms nemen je mee naar een tijd waarin het leven nog simpel en overzichtelijk was. Dat heldere verschil tussen goed en kwaad in cowboyfilms, die traagheid; heerlijk. Zelfs de grootste schurken hebben nog iets ridderlijks. En: echte mannen, echte vrouwen!'


Misschien is dat wel het thema van Outlaw Gentlemen & Shady Ladies, realiseert hij zich. Zie het als de wijsheid van een goed gecoiffeerde Elvisadept tussen de woeste lange haren van de metal: 'Hoe somber en grimmig de tijden ook zijn, en hoe je ook moet knokken, het loont om een gentleman te blijven.'


Credit: Volbeat: Outlaw Gentlemen & Shady Ladies. Vertigo/Universal. LIVE: zaterdag FortaRock XL (Goffertpark, Nijmegen, hoofdpodium, 20.00 uur).


Extra: FortaRock XL

Heeft Nederland eindelijk weer een groot, stabiel metalfestival? Het lijkt erop: het Nijmeegse FortaRock verhuist voor zijn vijfde editie van Park Brakkenstein naar het grotere Goffertpark, met een zelfbewust 'XL' achter de naam. Rammstein, Volbeat, Motörhead, Opeth en Mastodon zijn de grote publiekstrekkers. Lang was het kwakkelen met de metalfestivals. Van 1986 tot 1996 was Dynamo Open Air onaantastbaar op het vliegveld van Eindhoven, maar na een reeks gedwongen verhuizingen (Mierlo, Nijmegen, Weert, Hellendoorn) en afgelastingen viel in 2005 het doek. In 2009 moest na 21 jaar ook het Friese Wâldrock opdoeken. Nu betrekt FortaRock het park waar Ozzfest (2002) en Fields Of Rock (2003, 2005) niet overleefden. Fortarock.nl

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden