Breek de tent niet af

VRAAG NOOIT aan tentmeester Kristof Kopacz hoe lang het duurt om het circus af te breken. Want als je de tent zou afbreken, krijg je het gevaarte nooit meer in elkaar gezet....

Zondagmiddag was de laatste voorstelling op een parkeerplaats van de Amsterdamse RAI. Kort nadat het hooggeëerd publiek om halfvijf huiswaarts was gekeerd, begon het inpakken en afbouwen. Toen de twaalf meter hoge tent, met 1200 zitplaatsen, drie uur later op drie trailers was geladen, zette het gezelschap zich rond achten in beweging. De hele stoet - zeventig medewerkers en bijna zestig wagens - is richting Den Helder vertrokken onder leiding van Hans Borstel, chef transport. Opleggers met olifanten, paarden, krokodillen en tijgers; de auto's, trucks en caravans van de trapezewerkers, clowns, de contorsionisten, die hun lichamen in onmogelijke posities kunnen plooien, en het orkest; de gigantische directiekeet; de douchewagen; twee vuilniswagens (voor huisafval en dierenmest); Circusschool Diana - wat al niet. Achteraan een monteur, in geval van pech.

Toen een circus zich nog met paard en wagens verplaatste, reed een gezelschap van de ene stad naar de volgende. Nu worden er heel wat meer kilometers tussen de speelplekken afgelegd, maar liefst niet ál te kriskras door het land. Helemaal efficiënt lukt nooit - een standplaats regelen is bij menige gemeente een verzoeking. Vroeger kon je gewoon bij de burgemeester binnenlopen om toestemming te vragen.

'Idealiter zouden we in de zomer al het tourschema voor het seizoen 2002 willen samenstellen', zegt Rogier Schol, woordvoerder van Circus Renz. 'Maar waarschijnlijk hebben we de vergunningen pas in februari rond.'

Zo ver is het nog niet. Vanochtend om 6.05 uur hebben de eerste wagens de vroegste veerdienst van Den Helder naar Texel genomen. De laatste wagens worden in de loop van de middag verwacht. Nu wordt het blauw-rode tentencomplex weer opgebouwd, bij redelijk weer in zeven uur.

Het ritueel van af- en weer opbouwen herhaalt zich vijftig tot zestig keer per seizoen - dit jaar iets minder door de MKZ-uitbraak. Het opbouwen vergt een gedegen voorbereiding en grote discipline: bij teveel vertraging komt de première in gevaar.

'Die pech heeft zich dit jaar gelukkig nog niet voorgedaan', zegt Schol, terwijl hij in de directiewagen zijn uitspraak afklopt op een houten tafeltje. 'Vorig jaar was er een of twee keer flink oponthoud, door storm bij de afbouw.'

De eerste voorstelling op Texel is pas morgen om acht uur. Enige vertraging is dus geen ramp. Dat ligt anders als het circus van camping naar camping trekt.

Rogier Schol: 'Deze zomer doen we nog een aantal campings aan. Dat is opbouwen, één keer spelen, afbouwen, vertrekken en weer opbouwen. Dit jaar gaan we maar vijf campings af, maar in eerdere jaren hebben we er ook wel eens twintig gedaan.'

De halsbrekende toeren in de piste zijn van de artiesten, maar achter de schermen werken tentmeester Kristof Kopacz en zijn mannen minstens zo hard.

Dit is de zestiende aflevering van een serie over haast en onthaasten, efficiëntie en ondoelmatigheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden