Breaking the news

Orkater kan niet tegen de werkelijkheid op in voorstelling over de achterkant van de tv.

Afgelopen vrijdag ging het in Pauw & Witteman over de nieuwe single van ABBA, maar die nieuwe single is niets anders dan een werkversie van een oud nummer. In De Wereld Draait Door ging het diezelfde avond over de nieuwe film van Monty Python, maar tijdens de uitzending bleek dat de mannen van Monty Python er zelf niet in te zien zullen zijn. En toen tafelheer Marc-Marie Huijbregts vroeg waarom er die week in DWDD geen enkele aandacht voor het overlijden van choreograaf Rudi van Dantzig was geweest, antwoordde Matthijs van Nieuwkerk dat niemand van Het Nationale Ballet had willen komen. Alsof hij niet kon begrijpen dat er mensen zijn die liever in besloten kring rouwen dan op tv.


Drie voorbeelden op één avond, die tekenend zijn voor de hijgerigheid, opgefoktheid en zelfingenomenheid van het medium televisie. In De Toneelschuur in Haarlem ging die avond Orkaters Breaking the news in première, die over de achterkant van het medium televisie gaat. Helaas blijkt de werkelijkheid veelzeggender dan de verbeelding.


Theatermakers Leopold Witte en Geert Lageveen liepen ter voorbereiding van deze productie een tijdje mee op de redacties van programma's als Buitenhof, Pauw & Witteman en Het Journaal.


Het heeft weinig mogen baten. Het als satire bedoelde Breaking the news is - los van een paar aardige scènes, lekkere muziek en een enkele goede acteur - een tamelijk armetierige, geforceerde en tenslotte hysterische pastiche geworden. Grootste probleem is dat er niets nieuws wordt beweerd. Alles wat we door tv-recensies, interviews met mediatypes, columns en door gewoon zelf te kijken al weten, wordt bevestigd. De oppervlakkigheid van redacties, de terreur van de kijkcijfers, de ijdelheid van presentatoren, de snelheid waarmee de gecompliceerde wereldproblemen in soundbites samengevat moeten worden - we weten het al, en we zien het desgewenst elke avond weer.


Tweede probleem: Orkater heeft de mediawereld afgezet tegen die van de Haagse politiek, waarschijnlijk om aan te tonen hoe afhankelijk politiek en media van elkaar zijn.


Dat alles wordt verteld aan de hand van de turbulente ontwikkelingen bij de talkshow Nieuws van de dag, waar vaste presentator Bart (Geert Lageveen) vervangen wordt door een Eva Jinek-achtige vrouw (heerlijk vet gespeeld door Sophie van Winden). Aan de andere kant gaat het over de opkomst en ondergang van de Partij van de Zorg en zijn politiek leider Rudolf Feltkamp (een knap volgehouden en daardoor geloofwaardige rol van Leopold Witte). Ook de politieke intriges met spindoctors, woordvoerders, stemcoaches en mediatrainers zijn bekend vanuit de dagelijkse praktijk.


De voorstelling vliegt tenslotte gierend uit de bocht als de vastgeketende, zwakbegaafde Bradley (Martijn Fischer) ineens een mediahype wordt (zoals vorig jaar Brandon) en Breaking the news een ongeloofwaardige parodie wordt op De Grote Donorshow.


Omdat Orkater bekend staat om de vermenging van theater met muziek is er een speciaal podium gebouwd voor de overigens fantastisch spelende band Susies Haarlok, die ook de jingles en het geluidsdecor verzorgt. Waarom de muzikanten in een lullig jarenzeventig-decor staan en sommige mannen een rok dragen? Geen idee.


Regisseur Gijs de Lange heeft vol overgave getracht een kermis der ijdelheid te creëren die zowel hilarisch theater als snoeiharde maatschappijkritiek moet opleveren. Maar het is helaas een mallemolen geworden die, alle goede bedoelingen en intense voorbereidingen ten spijt, voornamelijk leeg en schreeuwerig vertier biedt.


Breaking the news door Orkater, regie Gijs de Lange. In Toneelschuur Haarlem, 27/1.


Tournee t/m 15 april. orkater.nl


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden