Brave kunst voor 35-plusser

De uitgever beaamt het: het wordt wat druk op het schap van de interieurbladen in de kiosk. Want naast Residence, Elle Wonen, Eigen Huis, Vivenda en hoe de glanzende magazines ook mogen heten, is daar dan sinds vorige week Villa d'Arte bijgekomen, dat de blik voornamelijk wil richten op de...

Villa d'Arte, uitgegeven door Quote Publishing, mikt op de goed gesettelde 35-plusser die zich al behoorlijk heeft ingericht en de tijd heeft om zich heen te kijken. Zo iemand die de veilingen afloopt, in elke stad een museum binnenwandelt, en van tijd tot tijd kunst koopt, niet strikt als beleggingsobject, maar omdat hij van mooie dingen houdt. Een beetje traditioneel is hij wel, denkt Laurette Bloem, de uitgever, hoewel hedendaagse kunst niet helemaal taboe is. 'Alleen niet dat extreme.'

Wat voegt Villa d'Arte nog toe aan Elle of Residence die de kunst ook lijken te zien als decorstuk in het interieur? Bloem denkt dat er ruimte is voor haar blad. Villa d'Arte ziet ze als een gespecialiseerd magazine, iets in de trant van Art & Value. Omdat Elle meer de trends volgt, kan Villa d'Arte juist meer de tijdloze, klassieke kunst in de gaten houden, kunst die zijn kwaliteit bewezen heeft. Kunst die de mensen graag in hun eigen leefomgeving zien en wat dat betreft vindt ze de reportage over het huis van Daniel van Buuren een typisch Villa d'Arte-onderwerp.

Deze Nederlandse bankier liet in de jaren twintig in Ukkel (België) een art deco-herenhuis bouwen door de architecten Govaerts en Vaerenbergh. Het is nu opengesteld als museum. Achter de onopvallende façade gaat een imposant interieur schuil, met als binnenkomer een hal waarin een zes meter lange lamp van gekleurd glas en brons hangt.

De villa van de bankier is een spel tussen decoratie en architectuur, tussen architectuur en beeldende kunst. De Van Buurens waren fervente verzamelaars. Kees van Dongens Denkende Vrouw hangt er in de kleine salon, boven een tapijt van Jaap Gidding. Het best vertegenwoordigd is de Vlaming Gustave van den Woestijne, van wie 32 doeken werden gekocht. De collectie is een mengeling van eigentijds en klassiek, van Pieter Brueghel de Oude enerzijds en Max Ernst anderzijds.

Had hij nog geleefd, dan had Van Buuren het tijdschrift met graagte opgeslagen, omdat hij zo te weten was gekomen dat er een porseleinveiling bij Christie's op de agenda staat. Of had kunnen intekenen voor een arrangement op een tot hotel getransformeerd landgoed met bezoek aan het keramiekmuseum het Princessehof.

Villa d'Arte lijkt zich alleen in de onbeholpen belettering (modern, want rommelig en ongelijk van corpsgrootte) enige buitenissigheid te veroorloven.

Ook bij het kleine aandeel vormgeving speelt het tijdschrift op safe: de krukjes van Aalto, de sinaasappelstoel van Pierre Paulin of de Barcelona-stoel van Mies van der Rohe, en wat ze zoal op een veiling doen. De 20ste eeuw lijkt voor het magazine grofweg bij de Tweede Wereldoorlog op te houden. Zou het liggen aan de hoofdredacteur, Titia Smulders? Zij heeft indertijd Residence opgericht en daarmee het gat in de markt ontdekt, de op luxe en comfort gestelde woonconsument die wat te besteden heeft.

Of er behoefte bestaat aan deze formule? Onderzocht is het niet, zegt Bloem, maar nu de kunsthandel 'marketingwise' is geworden en de deuren naar het publiek heeft opengezet lijkt de toekomst volgens haar rooskleurig. Datzelfde publiek zoekt kennelijk een uitweg in de kunst na zich in de jaren tachtig verwend te hebben met design. Wat ze aantreffen in Villa d'Arte is wat voorspelbaar, wat al te eenvormig. Het zal nog een hele klus worden om dat zes keer per jaar spannend en verrassend te houden.

Jaap Huisman

Villa d'Arte. Uitgave Quote Publishing. Prijs 9,95 gulden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden