Brave automobilist belonen?

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaat automobilisten belonen die zich aan de verkeersregels houden. Goed plan?..

Rijkswaterstaat op de website Wegennaardetoekomst.nl: 'We hopen dat de proef bijdraagt aan een betere doorstroming. Het gedrag van automobilisten wordt geregistreerd door een systeem in de auto. Dit systeem bestaat uit een beeldscherm waarop de automobilist continu wordt geormeerd over zijn volgafstand en snelheid.'

Tjerk Westerterp, CDA-minister van Verkeer en Waterstaat in het kabinet-Den Uyl en tegenstander van 'automobilisten pesten': 'Hahaha, je kunt wel zien dat het zomer is. Dit voorstel heeft de minister vast zelf niet gezien. Ja, die proef zal wel slagen. Mensen met zo'n kastje in de auto die weten dat ze in de gaten worden gehouden zullen zich wel aan de regels houden. En dan? Zes miljoen auto's maal honderd euro per kastje, en dan komt de beloning daar nog bovenop. Onvoorstelbare bedragen, zeg ik u.'

Heleen Rijnkels, woordvoerder van verkeersorganisatie 3VO:

'Uitstekend plan. Uit psychologisch onderzoek blijkt dat het belonen van gewenst gedrag meer effect heeft dan het bestraffen van ongewenst gedrag. Veel overtredingen worden bovendien niet bewust gemaakt. Op zo'n apparaatje zie je steeds of je het goed doet. En zeg nou zelf, wie vindt het niet leuk om een schouderklopje te krijgen?'

Leon van der Meij, webmaster Flitspaal.nu: 'Wij zijn geen hardrijderssite, zoals veel mensen denken. Maar ik rij inderdaad wel door als het kan. Die cadeaus mogen ze van mij houden.'

Gerard van As, LPF-Kamerlid, raakte vorig jaar drie maanden zijn rijbewijs kwijt, omdat hij 143 kilometer per uur reed waar 70 was toegestaan: 'Kun u me zo even terugbellen? Dan bel ik handsfree.'

Pieter Hofstra, VVD-Kamerlid: 'Zijn ze nou helemaal van de ratten besnuffeld? Verkeersregels zijn belangrijk, het is normaal als je je daaraan houdt. Je gaat een dief toch ook niet belonen als hij een dag niet inbreekt?'

Van As, een minuut later: 'Amateuristisch zeg, dat voorstel. Zo'n 70 procent van de automobilisten houdt zich hopelijk wel aan de regels. Hoe moet je dat belonen? Dat kost ontzettend veel geld. Wil je mensen een opsteker geven, zorg dan dat je wat meer doet voor de automobilist. Doe wat aan de opstoppingen, geef het kwartje van Kok terug, verlaag de benzineaccijns.'

Michel Hulsink, directeur Whiplash Stichting Nederland: 'Alles is meegenomen om het rijgedrag van mensen te verbeteren, maar je rijgedrag aanpassen voor een cadeautje? Ik vraag me af of mensen dat doen. Belangrijker is de pakkans van overtreders te verhogen. Die is nu echt te laag.'

Hofstra: 'En dan nog wat. Het is absurd te denken dat we bij zeven miljoen auto's zo'n kastje gaan inbouwen. Alsof Verkeer en Waterstaat het geld voor het opscheppen heeft. We moeten files bestrijden, het openbaar vervoer verbeteren, daar zijn nog flinke bedragen voor nodig.'

Arien de Jong, woordvoerder Fietsersbond: 'Dit kan helpen om goed gedrag te stimuleren. Punt is echter dat het systeem de omgeving niet scant. Het hangt van de omstandigheden af waar te hard rijden erg is. Een automobilist die een schoolklas met vijftig kilometer per uur passeert, krijgt nu een beloning. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Het werkt bovendien niet bij mensen die altijd te hard rijden. Die laten zich heus niet tegenhouden door een cadeautje.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden