nieuwsalarmsysteem

Brandweer redt automobilist dankzij eCall-alarmsysteem

De brandweer Amsterdam-Amstelland heeft donderdagnacht voor het eerst een reddingsactie uitgevoerd na een eCall, het systeem waarmee een auto na een ongeluk zelf de meldkamer belt. De bestuurder kon zelf niet meer praten, maar dankzij de eCall waren de hulpdiensten snel ter plaatse.

Beeld ANP XTRA

De automobilist raakte rond half 4 donderdagnacht op de A2 van de weg en kwam bekneld te zitten. Volgens een woordvoerder van de Amsterdamse brandweer was het voor het eerst dat in deze regio iemand werd gered dankzij eCall.

‘Dankzij dit systeem neemt een auto na een ongeluk automatisch contact op met de landelijke 112-meldkamer in Driebergen’, aldus de woordvoerder. ‘Daarbij worden de coördinaten meegezonden van de locatie, en zo kan de melding direct naar de juiste regio worden doorgeleid.’ Behalve de locatie wordt ook de rijrichting van de auto en het aantal inzittenden automatisch doorgegeven.

Via het systeem kan de telefonist van de hulpdienst live meeluisteren met wat er in de auto gebeurt. ‘In dit geval kon de bestuurder niet meer spreken, maar was er wel een zware ademhaling en gekreun te horen’, zegt de woordvoerder. ‘Dan gaan we er natuurlijk meteen op af.’

De automobilist zat na een ongeluk bekneld onder het dashboard. De brandweer heeft deze persoon losgeknipt en zwaargewond overgebracht naar het ziekenhuis.

Privacy

Het eCall-systeem is sinds maart 2018 verplicht in alle nieuwe automodellen in de hele Europese Unie. De invoering leidde tot zorgen bij privacydeskundigen, omdat het systeem – dat de auto via gps overal volgt – in theorie ook bruikbaar is voor commerciële doeleinden, bijvoorbeeld voor verzekeraars.

Daarnaast levert het eCall-systeem soms ook ruis op door valse meldingen. Zo rukte de brandweer in Schoonhoven in 2017 uit met een duikteam, omdat het leek alsof een auto in de Lek was terechtgekomen. Ter plaatse bleek dat de auto op het dek van een boot stond.

De automobilist kan ook zelf een eCall activeren, met een soort noodknop. Ook daarmee gaat het soms mis, zoals bijvoorbeeld afgelopen najaar in Hoeksche Waard. De hulpdiensten die in gierende vaart op een melding afgingen, ontdekten bij aankomst dat in de desbetreffende auto de noodknop was geactiveerd door spelende kinderen.

N.B.: In een eerdere versie van dit artikel stond dat het eCall-systeem sinds maart 2018 verplicht is in alle nieuw verkochte auto’s in de hele Europese Unie.’ Dat moest zijn: Het eCall-systeem is sinds maart 2018 verplicht in alle nieuwe automodellen in de hele Europese Unie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden