Brandweer blust niet bij tunnelbrand goederentrein

De brandweer zal niet optreden als een goederentrein in een tunnel in brand vliegt. De machinist zal zichzelf dan moeten zien te redden....

ANP

Deze conclusie is gebaseerd op ervaringen in het buitenland, zoals de rampen in de Mont Blanc- en Kanaaltunnel. Ook heeft het Nibra tunnelbranden gesimuleerd. Daaruit is gebleken hoe beperkt de mogelijkheden zijn. Giftige rook, hitte en explosiegevaar zijn volgens het Nibra de belangrijkste redenen om brandweerpersoneel buiten een tunnelbrand te houden. De Nibra-studie wijst uit dat de spoortunnels voor de Betuwelijn een sprinklerinstallatie zouden moeten krijgen. Ook zouden machinisten op deze treinen luchtmaskers moeten hebben, waarmee ze zich bij brand kunnen redden.

Het Nibra wil ook snel een onderzoek naar rampenscenario's bij personentreinen in tunnels. Het instituut constateert een groot verschil in veiligheidsmaatregelen voor ondergrondse en bovengrondse bouwwerken. Gewone gebouwen moeten om de circa 30 meter vluchtdeuren hebben. Maar voor tunnels geldt deze norm niet.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden