Brand ontregelt exploitatie Kanaaltunnel

Een lange lijst van kleine en grote problemen vult de Kanaaltunnel van het Franse Calais tot het Britse Folkestone. Bouwvertragingen, oplopende schulden, technische problemen, er bleef exploitant Eurotunnel weinig bespaard....

Van onze correspondent

Bert Wagendorp

LONDEN

Toen maandagavond rond negen uur een met vrachtwagens volgeladen shuttletrein de tunnel indook, op weg naar Zuid-Engeland, zagen twee Eurotunnel-employés het begin van een vuur, aan het eind van de 730 meter lange trein. Toen de trein tot stoppen werd gebracht was hij negentien kilometer van Calais verwijderd - en nog 32 van Kent - en woedde er een hevige brand.

Het vuur was vermoedelijk ontstaan in een met polystyreen gevulde vrachtwagen. Normaal geldt het voorschrift dat bij brand zo snel mogelijk naar de andere kant van de tunnel moet worden gereden, zodat er in de open lucht kan worden geblust. Maar omdat de brand dicht bij de duwlocomotief van de trein woedde, was dat onmogelijk.

De 34 passagiers van de trein, vrachtwagenchauffeurs en treinpersoneel, werden, nadat de trein tot stilstand was gekomen, via de servicetunnel die tussen de twee treintunnels in loopt, in veiligheid gebracht. En daarna kon, voor de eerste keer sinds de Chunnel in 1994 werd geopend, de permanent bij de ingangen ervan gestationeerde brandweer uitrukken.

De temperaturen op de plaats van de brand liepen dermate hoog op, dat brandweerlieden om de tien minuten moesten worden afgelost en afgevoerd om af te koelen. Pas om half elf dinsdagmorgen was het vuur geblust. Van de passagiers werden er acht naar een ziekenhuis vervoerd, met ademhalingsproblemen ten gevolge van de hevige rookontwikkeling. In de loop van dinsdag mocht ook de laatste naar huis.

De materiële schade: vijftien vernietigde of zwaar beschadigde vrachtwagens, rijdend materieel dat kan worden afgeschreven, een vernielde locomotief en over zeshonderd meter grote schade aan bekabeling en rails in de tunnel.

Maar vooral: een nieuwe smet ophet blazoen van Eurotunnel. Het bedrijf probeerde er dinsdag het beste van te maken, door te melden dat de scenario's voor noodtoestanden uitstekend hadden gewerkt, dat de brandweer de zaak snel onder controle had en dat 'er niemand was omgekomen'.

Maar in het Britse parlement werden dinsdag onmiddellijk vragen gesteld over de veiligheid van met name het vrachtwagenvervoer in de tunnel. Vijf jaar geleden zou een veiligheidscontroleur van de brandweer in Kent al hebben gewaarschuwd dat de open shuttles voor trucks onveilig waren. Minister George Young van Transport kondigde een onderzoek aan.

Op de beurzen van Londen en Parijs daalden de aandelen Eurotunnel en transporteur TNT Express Worldwide kondigde dinsdag aan naar aanleiding van de brand te overwegen toch weer prioriteit aan vervoer per ferry te geven.

Eurotunnel heeft een schuld van ruim 25 miljard gulden, balanceerde lang op de rand van faillissement, en kan zich eigenlijk geen nieuwe tegenvallers veroorloven.

Voorlopig, tot de schade aan leidingen en rails is hersteld, kan maar een van de twee spoortunnels gebruikt worden en verliest de tunnel 70 procent van zijn vervoerscapaciteit. De reparatiewerkzaamheiden zullen zeker 'enkele weken' in beslag nemen. In Dover en Calais vormden zich dinsdag lange rijen voor de goeie ouwe veerboten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden