Branche Zonder Naam
HET IS niet goed of het deugt niet. Krijgen uitzendbureaus eindelijk de erkenning waarvoor ze jaren hebben gevochten, roepen vakbonden eindelijk niet meer dat uitzendbureaus eigenlijk ordinaire koppelbazen zijn, willen ze opeens geen uitzendbureau meer heten....
Deze week meldde Unique International, het beursgenoteerde bedrijf uit Almere, dat het zich per 31 december United Services Group gaat noemen. Immers, de 24 werkmaatschappijen van het beursfonds doen meer dan uitzenden alleen: 'niet-uitzendgerelateerde activiteiten' brengen al 40 procent van de omzet binnen. Maar ondertussen blijft de eerste associatie met Unique International gewoon uitzenden. Op zich logisch, want Unique Uitzendburo - sinds oprichtingsjaar 1972 nog altijd met een 'o' - is de oudste en bekendste activiteit van de onderneming.
De naamsverandering van Unique staat niet op zichzelf. Vorig jaar constateerde Randstad dat het niet de hele arbeidsmarkt kan bestrijken met de naam Randstad. Hogeropgeleiden worden liever niet geassocieerd met het imago van uitzendwerk. Sinds kort worden ze daarom opgevangen door het chique Yachtgroup, een werkmaatschappij die bijvoorbeeld op haar website en in haar folders voor zich houdt dat ze deel uitmaakt van uitzender Randstad. Hetzelfde geldt voor Expectra, 'de Europese krachtenbundeling van gespecialiseerde detachering-, en werving- & selectiebureaus' waarachter moederbedrijf Vedior zich verstopt.
Maar de stille revolutie gaat nog een stap verder. Ook de onvervalste uitzendbureaus - de vestigingen in de winkelstraat met vacatures in de etalage en intercedentes achter het bureau - willen niet meer weten dat ze uitzendbureaus zijn. Manpower, Content en Randstad schrapten het achtervoegsel uitzendbureau al uit de naam. Ze regelen immers voor opdrachtgevers méér dan bezetting bij 'piek en ziek'; kandidaten kunnen een vaste baan overhouden aan de bemiddeling van de intercedent.
Omdat Randstad meer wil zijn dan een 'uitzendburóó-hóó, laat het concern dit audiologo van Rogier van Otterloo al enkele jaren niet meer zingen. Het u-woord zal in steeds minder uitingen van de vestigingen een rol blijven spelen.
Oké, oké, we zijn overtuigd. Maar hoe gaan de uitzendbureaus dan in de toekomst heten?
Goede vraag, vinden de bureaus, die meteen een wedervraag stellen: hebt u nog suggesties?
Zelf hebben ze nog geen bevredigende soortnaam bedacht. Start afficheert zich als 'arbeidsmarktintermediair'. Te vaag, vinden concurrenten. Vedior zegt in Nederland 'personeelsdiensten' te leveren, aldus woordvoerder Bas Rutgers. 'Maar het totale concern noemen we toch maar uitzendonderneming, bij gebrek aan een alternatief. Want als ik zeg dat Vedior een personeelsdienstenconcern is, dan denkt iedereen: waar heeft-ie het over?'
Bij Manpower, 's werelds grootste uitzendorganisatie, laaide de discussie over een nieuwe soortnaam op bij het maken van een nieuwe tv-reclame. Toen werd besloten kortweg 'Manpower' als afzender te noemen, punt. Vrij recent is ook besloten bij de juridische naam Manpower Uitzendbureau BV het woord uitzendbureau te schrappen zonder er iets voor in de plaats te zetten. 'Inmiddels is onze merknaam zo bekend dat hij zonder verdere toelichting kan. Albert Heijn noemt zichzelf toch ook niet Albert Heijn Supermarkt?'
Was het maar zo eenvoudig, reageert de Algemene Bond van Uitzendondernemingen (ABU) bij monde van woordvoerder Elisabeth de Gelder. 'Als je het hebt over alle Albert Heijns in Nederland, dan heb je het toch weer over supermarkten. En waar heb je het over als je spreekt over alle Manpowers? Juist, nog steeds over uitzendbureaus.'
Om het leed van de leden te verzachten heeft de uitzendkoepel dan ook gebrainstormd over een nieuw begrip. Iets met human capital of human resources. Maar dat is te breed en geen Nederlands. Misschien moet ik een prijsvraag uitschrijven in ons blad Uitzendwerk.'
Alvast een suggestie, vrij naar een popgroep uit Volendam en een zangeres die zong over Mexico: Branche Zonder Naam.