Brahma moet Corona doen vergeten

Het Mexicaanse Corona, het bier dat je direct uit het flesje drinkt met een stukje limoen in de flessenhals, krijgt er een geduchte rivaal bij....

Het is voor Europese en Amerikaanse bierdrinkers het eerste concrete gevolg van de in augustus 2004 beklonken fusie tussen het Belgische Interbrew (onder andere Stella Artois, Leffe en Hoegaarden) en het Braziliaanse Companhia de Bebidas das Américas. Omgekeerd moeten de Zuid-Amerikanen aan het Belgische gerstenat. Of, zoals drankenanalist Gerard Rijk van ING zich uitdrukt: 'De Belgen en Brazilianen gaan hun merken kruisgewijs positioneren in elkaars afzetmarkten.'

Naast speciaalbier concentreert InBev, in hectoliters de grootste brouwer ter wereld, zich op drie hoofdmerken; Stella Artois (nu in tachtig landen), Beck's (125 landen) en Brahma (zeven landen).

Brahma, 's werelds negende biermerk, moet Zuid-Amerika gaan ontstijgen. Daarbij wordt gerekend op de toenemende stroom vakantiegangers naar Brazilië. Net zoals Corona moet Brahma associaties oproepen met vakantie, zon, zee en strand.

'Voedingspatronen veranderen doordat mensen reizen', zegt Rijk van ING. 'Naarmate Griekenland een populairdere reisbestemming werd, gingen Nederlanders ook meer Grieks eten.'

Herkenning van de teruggekeerde toerist zal echter niet genoeg zijn. Gelukkig voor InBev is het Braziliaans-Belgische bedrijf niet alleen een hele grote brouwer, maar heeft het ook een reusachtig distributienetwerk. Dat heeft Brahma straks in Europa voor op Corona.

Schiet InBev met het lanceren van Braziliaans bier in Europa niet vooral in eigen voet? 'Een nieuw product betekent altijd gedeeltelijk je eigen markt kannibaliseren', beaamt Rijk. Brahma zal worden neergezet als speciaalbier, dus duurder dan een gewoon pilsje. 'Meer aan de klant verdienen per hectoliter.

Toch is ook de markt voor speciaalbier bescheiden: slechts 5 procent van de bierconsumptie zit in dit segment. Maar InBev, dat die markt nog altijd moet delen met onder meer Duvel, Palm en Corona, moet wel : als de grote brouwer het gaatje in de markt niet vult, doet een ander het.

De introductieschema's en marketingstrategieën voor Brahma zijn nog geheim. 'We geven nog geen details', klinkt het terughoudend vanuit het hoofdkantoor in Leuven, 'maar Brahma, Stella Artois en Beck's moeten inderdaad uitgroeien tot onze wereldmerken en de zomer klinkt logisch voor Brahma.'

Resteert volgens Gerard Rijk slechts een probleem: de smaak. 'Het is niks bijzonders. Brahma is licht bier uit de traditie van tropisch landen. Iets voor hete zomerse dagen. En die hebben we hier niet zo veel.' Welbeschouwd had Corona datzelfde probleem. 'Maar die limoen in de fles was slim bedacht.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden