Brabantse busmaatschappij wil mobiel bellen aan banden leggen

De Brabantse busmaatschappij BBA overweegt een verbod in te stellen op mobiel bellen in de bus. Veel chauffeurs zeggen ernstig gestoord te worden door het belgedrag van reizigers....

'Er is behoefte aan een duidelijk beleid', zegt BBA-woordvoerder F. Jochems. Nu voert elke chauffeur nog zijn eigen beleid. Wel hangt in alle bussen een sticker met het verzoek niet mobiel te bellen. Maar veel passagiers trekken zich daarvan weinig aan. De ene chauffeur vraagt de fanatieke beller beleefd doch dringend de gsm op te bergen, de ander heeft meer begrip voor de tijdgeest en laat het maar passeren.

De ergernis onder chauffeurs en toenemende klachten van passagiers hebben BBA ertoe bewogen zich te buigen over de noodzaak van een richtlijn voor het gsm-gebruik. Vandaag vergadert het managementteam over de kwestie. Maar volgens Jochems is het nog onzeker of er een besluit valt. Vermoedelijk wordt besloten eerst nader onderzoek te doen.

Volgens juristen biedt de Wet Personenvervoer 2000 de mogelijkheid een verbod op mobiel bellen uit te vaardigen. In de wet staat dat passagiers die 'orde en rust verstoren', uit de bus verwijderd kunnen worden. Jochems onderstreept dat een verbod op gsm-gebruik nog lang niet vaststaat. Want zoiets kan ook reizigers afschrikken. Menig passagier vindt in de bus juist de tijd om te bellen. Bovendien willen velen bereikbaar blijven.

Een paar jaar geleden deden verhalen de ronde dat gsm-gebruik ook het besturingssysteem van de bus zou kunnen storen. Volgens Jochems zijn twee bussen van andere bedrijven ooit 'op hol geslagen'. Onderzoek heeft echter niet aangetoond dat mobiele telefoons hiervan de oorzaak waren. 'Als dat wel het geval was geweest, hadden we zeker een reden gehad ze te verbieden', aldus de BBA-woordvoerder.

Maar evenmin is bewezen dat gsm's helemaal onschadelijk zijn voor de besturingssystemen van bussen, die steeds moderner worden. In ziekenhuizen en vliegtuigen (bij starts en landingen) is het gebruik van mobiele telefoons om redenen van veiligheid al langer uit den boze.

KPN Mobile is zich bewust van de toenemende irritatie over mobiele bellers in het openbaar. 'Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen zich eraan storen', zegt woordvoerder C. Übachs. Volgens haar moeten veel mobiele bellers nog leren hoe ze met de gsm omgaan. 'Het is een etiquette die zich nog moet vormen in de samenleving.'

KPN Mobile staat positief tegenover initiatieven om de consumenten tot socialer belgedrag te bewegen. Übachs: 'Misschien moeten we daar als providers gezamenlijk eens iets aan doen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden