DE ONDERNEMING

'Brabants worstebroodje is totaal anders dan saucijzenvariant'

Met de handen van een Brabantse bakkerszoon en de nodige ervaring als conceptontwikkelaar wist Bart Houben het ambachtelijke worstebroodje te herintroduceren - als gevoelsproduct.

Houben werkt zowel met 'gepassioneerde gepensioneerden' als met jongeren die op festivals de foodtrucks bemannen Beeld Aurelie Geurts

Nee, niet in van die servetjes van Brabants bont, die rood-witgeblokte gezelligheid. Bart Houben (39) heeft er niets mee. Zijn worstenbroodjes gaan in speciaal ontworpen kartonkleurige doosjes. Alles moet karakter uitstralen. Natuurlijk moet het ook het lekkerste worstebroodje zijn. Maar verder gaat het om stoer en authentiek. Met toch ook een knipoog naar de Brabantse herkomst. Het concept slaat aan, want Houben zag de omzet in een paar jaar tijd vervijfvoudigen.


In het winkelpand op de hoek van de Hobbemastraat in Eindhoven-Oost domineren zwart, hout en staal. Vanaf de straat kijk je de bakkers op de vingers, net als bij de populaire Franse bakker Le Fournil in Amsterdam-Zuid en Hilversum. Bakkers staan aan een grote werktafel en vullen vrolijk kletsend bakplaat na bakplaat met honderden worstenbroodjes. Op elk deegovaaltje gaat een gehaktstaafje van 50 gram, dat naadloos wordt ingerold. 'Het gehaktrecept is familiegeheim en wij doen er nog een bietje liefde bij', zegt Arno de Vries (59), 'chef bakkerij'.

Bijzondere worstenbroodjes

Bart Houben (39) is in de voetsporen van zijn vader en opa gestapt, maar pas na een omweg. Hij wilde zelf geen bakker worden. Bart ging in conceptontwikkeling en marketing en werkte jarenlang voor een evenementenorganisatie.


Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ook nadat Barts vader Peter in 1997 de bakkerij van de hand had gedaan, bleef hij voor dagen als Kerstmis worstenbroodjes bakken, voor familie en liefhebbers. En voor het evenement 'Wonder van Eindhoven', een weeklang citymarketing in het Amsterdamse Paradiso waarbij Bart Houben betrokken was. Hij had zijn vader gevraagd er een paar honderd te bakken. Die gingen als warme broodjes zogezegd, en dat bleef niet onopgemerkt. Eindhoven Airport meldde zich als klant. 'Die hadden andere geprobeerd, maar ze wilden de onze.' Houben ging nadenken.


Hij wilde best gaan bakken, maar zich dan richten op één product. 'Dat worstebroodje is iets bijzonders, heeft een rijke historie. Daarmee wilde ik me onderscheiden. Veel worstenbroodjes die nu in de winkels liggen, staan ver af van het authentieke recept, door kunstmatige toevoegingen om smaak, houdbaarheid en marge te verbeteren. Ik wilde een met de hand gemaakt worstebroodje van de beste ingrediënten. Overal wilde ik vinkjes kunnen zetten: uiterlijk, duurzaamheid, smaak, verpakking.'

Beeld Aurelie Geurts

Profiel

Bedrijf Houben Worstenbrood bv

Waar
Eindhoven

Sinds Oktober 2013

Aantal werknemers 10 vast, 25 nuluurcontractanten

Jaaromzet 750.000 euro in 2015

Lopend vuurtje

Hij ontmoette bedrijfseconoom Erik Geelhuijzen, die destijds start-ups begeleidde, en samen besloten ze het avontuur aan te gaan. 'Ik zei: elke keer als jij het over die worstenbroodjes hebt, gaan je ogen glinsteren', zegt Geelhuijzen. Samen formuleerden ze een set merkwaarden: authentiek, bij de tijd, stoer, gedurfd en opgewekt. Houben: 'Mensen worden vrolijk van worstenbroodjes.'

En zo begon tweeënhalf jaar geleden Houben Worstenbrood bv. Al snel ging het als een lopend vuurtje door Eindhoven: Houben is terug!

Bart Houben wilde niet zo veel mogelijk verkopen via supermarkten, maar een gericht publiek bereiken via de 'beleving' rondom zijn worstebroodje. 'Die naam Houben moet standaard geassocieerd worden met een goed en lekker worstebroodje. Een smaak die niet verveelt. Overal kun je vragen om een Van Dobben en dan weet iedereen dat je een kroket wilt. Wij willen dat mensen vragen: 'Doe mij maar een Houben'.

Hij is wars van borstklopperij ('het is maar worstenbrood, hè, waar we het over hebben'), maar vindt dat gevoel wel van belang. Verkoop en naamsbekendheid breidt hij uit door met foodtrucks te staan op festivals als Extrema in Eindhoven, de KunstRAI, het Linda-Festival in Zaandam, et cetera. 'Als je je kunt verbinden met het goede gevoel van een festival, onthouden mensen dat.'

Smeuïgheid

Inmiddels rollen en bakken de bakkers er duizenden per week. Een stuk of 1.500 verkoopt hij via de winkel, de rest gaat via groothandel en horeca. 'Ik denk dat we vanwege de stijgende vraag naar zeker 30 duizend worstenbroodjes per week kunnen', zegt Geelhuijzen.

Alles staat of valt natuurlijk bij het broodje zelf: de smaak. 'Daar hebben we veel tijd in gestoken', zegt Geelhuijzen. 'Barts vader had natuurlijk het familierecept uit 1935, maar we moesten helemaal opnieuw uitvinden hoe we het goed konden krijgen voor grote aantallen: de juiste smeuïgheid, niet te vet, niet te slap.' Vergis je niet: een Brabants worstebroodje is iets totaal anders dan de saucijzenvariant in bladerdeeg, waarbij het vet je zo langs de kin loopt.

Het vlees komt van duurzaam gefokte varkens van de Heydehoeve. 'Die worden nog net niet geaaid als ze 's avonds gaan slapen', zegt bakker Arno de Vries. Hij was al snel in beeld toen Bart zijn vader Peter gevraagd had een 'Houben worstebroodje 2.0' te ontwikkelen. Bart Houben: 'Arno heeft vroeger dertig jaar bij mijn vader gewerkt. Toen ik die twee samen bezig zag, dacht ik: ja, zo moet het. Ik ben bakkers gaan werven met de term 'gepassioneerde gepensioneerden', dat past bij ons bedrijf. Ik ging in de bakken van het UWV zoeken en vroeg ervaren bakkers te solliciteren. Maar de jongeren die de foodtrucks op de festivals bemannen, moeten ook in de bakkerij meewerken. Ze moeten er alles van weten.'

En worstenbrood mag het hoofdproduct zijn, er zijn natuurlijk genoeg varianten denkbaar. Er is een officieel gecertificeerd halal-worstebroodje. Er is een vegetarisch worstebroodje (Houben: 'Niet met imitatievlees, maar met een smeuïge groentevulling op basis van peulvruchten), en zelfs een truffelworstenbroodje. Met Sinterklaas presenteerde Houben een S-vormig worstebroodje. En voor Koningsdag verkochten ze zeker een oranje variant? 'Nee', zegt Houben, 'toen hadden we het vorstenbroodje.'

Hanos, distributiebedrijf voor de horeca, levert ze al. Het PSV-trainingscomplex de Herdgang serveert ze, Holland Casino verkoopt ze. 'We hebben contact met grote cateraars voor bedrijfskantines, tankstations en pretparken', zegt Houben. 'Dan heb je het snel over veertig, vijftig prachtige locaties.'

Houben groeit dus hard, maar het kan nog beter. Er wordt gepraat met grote partijen. Het break-evenpoint is voorbij, maar Houben en Geelhuijzen zelf halen nog niet veel inkomen uit hun bedrijf; alles gaat terug de zaak in.

Nu het Brabants worstebroodje dit voorjaar ook nog officieel werelderfgoed is geworden, ligt de wereld open. Er stond al ruim een half jaar een stand bij het Holland-paviljoen op de World Expo in Milaan. De export lonkt. Maar ook op andere manieren kan Houbens worstebroodje de grens over. 'Het lijkt me fantastisch als een grote speler als KLM met ons in zee wil.'

Als op de laatste dag van de Nijmeegse Vierdaagse tienduizenden wandelaars de grens met Brabant over stappen, worden ze die 22ste juli onthaald met het spandoek 'Welkom in Brabant'. Meteen daarna staan aan weerskanten van de weg Houbens herkenbare zwarte foodtrucks met de tekst: 'Wa, of je worst(enbrood) lust'.

Want ze blijven natuurlijk toch Brabants, of het nou in rood-witte ruitjes gaat of niet. En het mag allemaal stoer ogen, op de verpakking staat het echt. Wel in een heel klein lettertje: 'Houdoe en bedankt'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden