Boze klanten

Hoe origineel kan de berichtgeving over Israël nog zijn? De camera is er steevast bij als er gedemonstreerd wordt. Of als de politieke leiders stevige uitspraken doen....

De laatste tijd zie ik steeds vaker hoogstpersoonlijke getuigenissen. Documentairemaker Hans Fels maakte zijn eigen betrokkenheid bij Israël tot uitgangspunt van een reportage in VPRO's 7 dagen. Hij bezocht de plekken waaraan hij mooie herinneringen heeft. Verwoordde, in dagboekteksten, zijn twijfels en ergernissen. En bezocht oude kameraden. In de slotscène sprak hij twee van zijn beste vrienden (een Palestijnse Israëli en een Israëlische jood) onmachtig en - met het oog op camera-effect? - ook wat sentimenteel toe: 'Ik hou van jullie allebei. Maar jullie ontmoeten elkaar alleen als ík er bij ben!'

Ook opvallend is, in de Israël-berichtgeving, de grote aandacht én het grote begrip voor de Palestijnse zaak. Netwerk liet zien hoe het Israëlische leger inmiddels een offensief is begonnen tegen de vermeende pro-Palestijnse berichtgeving. Een kolonel verweet CNN-verslaggeefster Amin partijdigheid. Haar CNN-chef eist nu een formele verontschuldiging van de Israëlische autoriteiten. 'Hij kan geen greintje bewijs overleggen!' Gisteren kwam er nog een opvallend initiatief bij waarvan NOVA dankbaar gebruik maakte. Onder de noemer 'Een ander joods geluid' maakt een groep Nederlandse joden kritische kanttekeningen bij het optreden van joodse fundamentalisten. Woordvoerder Harry de Winter zei zich te ergeren aan de vaste spreekbuizen. Over CIDI-bestuurslid Naftaniël: 'Wie heeft deze burgemeester van joods Nederland gekozen?'

Pieter Storms koerste, eerder op de avond, op onvervalst Oud Hollandsch Nieuws. In Breek ijzer ging hij langs bij kabelmaatschappij UPC. Hij had een bus vol boze klanten meegenomen. Ze klaagden over strepen op de tv en gebrekkige internet-aansluitingen. En vooral over de bar slechte service. Het werd een amusante confrontatie die nog effect sorteerde ook. Directeur Koning van UPC had kennelijk een media-training ondergaan. Hij beloofde binnen zeven dagen oplossing van alle problemen. Een week later stond de bus weer op de stoep. Sommige klanten hadden inmiddels monteurs op bezoek gehad, maar geen enkel probleem bleek afdoend opgelost. Gevolg: de UPC-directeur verzilverde de beloofde tegenprestatie. Een gratis ISDN-abonnement bij KPN voor alle klanten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden