'Boven de rivieren kennen ze ons niet'

Eindhoven wordt in het buitenland het nieuwe Silicon Valley genoemd, maar de burgemeester moet zijn stad in eigen land aan de man brengen. 'Ik mis hier de Randstedelijke arrogantie.'

EINDHOVEN - 'Voorlopig ben ik nog niet klaar in Eindhoven', zegt burgemeester Rob van Gijzel zelfverzekerd vanaf de achterbank terwijl hij een speech doorneemt op weg naar de lancering van VOLT, een nieuw centrum voor creativiteit, mediatechnologie en innovatie. Ook invloedrijke personen als prins Constantijn en senator Guusje ter Horst zullen aanwezig zijn.

'Het vreemde is dat Eindhoven wereldwijd al op de kaart staat, maar dat ze zich boven de rivieren in eigen land nog steeds afvragen wat wij hier doen', vertelt hij op voormalig bedrijventerrein Strijp-S. Het is de beoogde locatie van VOLT, en dezelfde plek waar Philips Nederland en de rest van de wereld veroverde.

De burgemeester wordt de hele dag rondgereden om zich op verschillende plekken in de lichtstad te laten zien in het belang van regio Eindhoven. Van Gijzel denkt dat de lancering van VOLT Eindhoven een nieuwe boost kan geven. In juni 2011 werd Eindhoven al verkozen tot slimste regio wereldwijd en onlangs stond in het Amerikaanse magazine Fortune dat Eindhoven een van de zeven steden is die worden gezien als het nieuwe Silicon Valley.

'Die uitverkiezingen zijn hoogtepunten voor mij als burgemeester', zegt Van Gijzel als hij voor het officiële einde bij VOLT alweer op weg is naar de volgende locatie. 'Het is wel teleurstellend als iemand uit Amsterdam je de volgende dag belt met de vraag wat de hoofdstad niet heeft dat wij wel hebben.'

Dat is veel: Philips en hightechbedrijf ASML zijn Nederlandse paradepaardjes uit Eindhoven, maar ook het Evoluon, de Dutch Design Week en de Technische Universiteit staan aan de basis van technologische successen. Het betekende in de jaren negentig de basis van Brainport, de technologieregio in en rondom Zuidoost Brabant waar bedrijven, kennis- en onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen intensief samenwerken.

Van Gijzel: 'Ik denk niet in de term Eindhoven, maar in Nederland en Europa. De samenwerking om kennis uit Amsterdam, Rotterdam en Wageningen samen te voegen is van groot belang. Het succes van Eindhoven moet een combisucces in Nederland worden. De Nederlandse competitiviteit moeten we van ons afzetten als we de welvaart willen behouden.'

Van Gijzel ziet de toenemende vergrijzing als een bedreigende factor. Met het dalende aantal werkenden zorgt die er volgens hem voor dat mensen in 2030 twee keer zoveel moet verdienen als nu. 'Door te investeren in kennis en innovatie kunnen we dat oplossen, maar dan moeten we wel gaan verdienen aan onze kennis.'

Het valt hem al sinds zijn aanstelling in 2008 op dat Eindhoven veel te weinig uit haar voorsprong op het gebied van kennis en innovatie haalt. De uitvinding van de televisie en de videorecorder brachten nauwelijks geld in het laadje. De opbrengsten uit cd-rom en chips in smartphones en tablets zijn ook niet optimaal. 'Ik mis de Randstedelijke arrogantie van boven de rivieren die we nodig hebben om onze kennis te kunnen exporteren.'

Er volgt een korte stilte. Van Gijzel lijkt geïrriteerd. Hij is inmiddels al ruim over de helft van zijn ambtstermijn en realiseert zich dat bijna al zijn ideeën voor een samenwerkend Eindhoven en Nederland niet binnen één termijn als burgemeester in daden kunnen worden omgezet. Een paar seconden later stapt hij echter weer strijdvaardig uit de auto om het slimste huis van Nederland nog maar eens te presenteren als 'een van de kindjes van innovatie en techniek uit Eindhoven'. 'De carrousel blijft draaien tot we ook in Nederland op de kaart staan.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden