BOUWPUT?

De centra van de vier grote steden zijn veranderd in een grote bouwput. Bezoekers, inwoners, winkeliers, leveranciers, trambestuurders, iedereen heeft er hinder van....

Hans Derksen van de HTM in Den Haag: 'De gemeente bepaalt of een weg wordt opengebroken. Die neemt dus het voortouw in overleg met de politie over een nieuwe route. Dan komen wij erbij om te zien wat er technisch mogelijk is. Liefst rijden we over al bestaande rails, want dat is het goedkoopst, maar soms moeten er noodrails worden aangelegd. De dienstregeling laten we zo, tenzij er meer dan een minuut verschil in komt.

Dat gaat allemaal volgens een draaiboek. Dat moet wel, want in Den Haag worden tram- en busroutes vaak gewijzigd. Bijvoorbeeld met Prinsjesdag, of als er een demonstratie wordt gehouden. Bij een demonstratie is het meestal te kort dag om met de gemeente te overleggen. Dan praten we alleen met de politie.'

Ed Hup van verzekeringskantoor Hup & Van der Steen in Den Haag: 'Een winkelier kan zich wel verzekeren tegen bepaalde evenementen: een gaslek, waterschade, brandschade. Maar als de gemeente de straat opengooit, omdat er een tramtunnel wordt gebouwd en je klanten blijven weg, helpt een bedrijfsschadeverzekering niet meer. Planschade wordt door de verzekeraars niet in de polissen opgenomen. Ik adviseer daarom om tijdig een complete rechtsbijstandverzekering te nemen, ingeval je de gemeente voor de inkomstenderving aansprakelijk wilt stellen. Je kunt wel zelf brieven gaan schrijven, maar als je voor het hekje moet komen, heb je toch een advocaat nodig.'

Nora Salomons, ombudsman van de gemeente Amsterdam: 'Daar waarover het meest wordt gekankerd, wordt het minst over geklaagd. Het is alsof de mensen het openleggen van de straat als een natuurverschijnsel beschouwen. Over gebrek aan voorlichting klagen de mensen ook niet. Die is in Amsterdam via AT5 behoorlijk goed.

Het opbreken van de stad betekent voor de ombudsman niet meer werk. Verreweg de meeste klachten die ik krijg, zijn van mensen die zich als individu onheus bejegend voelen. Bij wegopbrekingen overheerst kennelijk het gevoel dat iedereen in hetzelfde schuitje zit.'

Thoj Lucardie, ombudsman van de gemeente Den Haag: 'Het aanleggen van een busbaan of tramlijn is een politiek besluit. Voor de afhandeling van eventuele schade bestaan civiele procedures. Daar ga ik niet over.

Als klagers met mij contact zoeken, betreft het meestal de voorlichting over de gemeenteplannen, de informatieverstrekking over alternatieve routes en het ontbreken van een telefonisch aanspreekpunt, waar men met zijn directe opmerkingen en klachten terecht kan. Een aannemer van zo'n groot project houdt zich niet altijd aan de gemaakte afspraken.'

Michel Cornelisse, taxichauffeur in Amsterdam: 'Ik zit me soms gewoon te schamen, want een rit van een tientje kan opeens 25 gulden kosten. Soms neem ik een verboden-in-te-rijden weggetje, omdat ik het niet te gek wil maken. Maar ja, de politie geeft je zo een bekeuring. Ze zijn bovendien een beetje kinderachtig. De Ferdinand Bolstraat is afgesloten met van die klaphekjes. Daar moet ik 's nachts ook omrijden, terwijl ik dan echt niemand hinder.'

Migiel van Kinderen, ombudsman van Rotterdam: 'De boel ligt hier al sinds de oorlog permanent open. Dus daarover klaagt men niet meer. Wél bellen de mensen naar het meldpunt van gemeentewerken. Dat doen ze bijvoorbeeld als fietsers moeten afstappen en in de blubber stappen, omdat er ergens geen plankiertje ligt. Over het algemeen wordt daar snel iets aan gedaan.

Wat ik de laatste tijd wel hoor, is dat de status culturele hoofdstad van Europa overlast veroorzaakt. Dingen waaraan jaren niets is gedaan, worden nu opeens overhoop gehaald. Bij De Boompjes aan het water zijn dure appartementen gebouwd. Om het beeld van de buurt te herstellen, heeft de gemeente er bomen, die er oorspronkelijk ook stonden, geplant. Het gevolg is dat de mensen op de lagere verdiepingen hun uitzicht over het water zijn kwijtgeraakt. Die zaak ligt nu in hoger beroep bij de rechter, want toen de plannen voor die appartementen bekend werden, stond erbij dat de buurt in de oorspronkelijke staat zou worden hersteld. Dus inclusief bomen.'

Thea Quant, ombudsvrouw Utrecht: 'Ik denk inderdaad dat er bij de meeste mensen een soort berusting is over het feit dat de hele stad overhoop wordt gehaald. Je hoort veel gemopper, maar waarschijnlijk denken mensen dat tegen dit verschijnsel toch niet te vechten valt. Vooral bij winkeliers proef ik een enorme moeheid.

Ook krijg ik specifieke klachten van burgers, ik kan zo een vijf- of zestal zaken opnoemen. Van een oude dame die gevallen is, omdat ze door door het zand moest lopen, omdat de boel - het is maar net hoe je het bekijkt - weer open of dicht lag. Ik denk dat in Utrecht vooral de fietsers en voetgangers er last van hebben, al valt gelukkig niet iedereen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden