Nieuws Zuidasdok

Bouwers staken werk aan mega infrastructuurproject Zuidasdok om hoge kosten

Krap twee jaar na de feestelijke gunning van het Amsterdamse megaproject Zuidasdok, ligt bouwcombinatie Zuidplus (Heijmans, Hochtief en Fluor) op ramkoers met de opdrachtgevers. Een groot deel van het werk ligt inmiddels stil.

Werkzaamheden aan het Zuidasdok, begin juni. Beeld ANP

De bouwers hebben ruzie met het ministerie van Infrastructuur en de gemeente Amsterdam over de uitwerking van het project. Onder meer door gestegen bouwkosten is het volgens Zuidplus onmogelijk geworden de klus binnen de afgesproken 1,9 miljard euro af te ronden. Zolang er geen oplossing is gevonden waarbij de bouwers goed werk kunnen leveren zonder er zwaar verlies op te lijden, hebben ze besloten zoveel mogelijk werk te staken. Alleen de verbouwing van treinstation Zuid WTC gaat onverminderd door. Op het ministerie voerden de opdrachtgevers dinsdag overleg over de impasse.

Dat de bouw van het Zuidasdok een ingewikkeld project zou worden, was al duidelijk toen de bouwcombinatie de opdracht in 2017 binnenhaalde. In een ‘tien jaar durende openhartoperatie’ moeten de bouwers het autoverkeer aan de drukke zuidkant van de A10 onder de grond brengen en het treinstation uitbreiden. En dat allemaal terwijl alle auto’s en treinen blijven rijden en er rond de Zuidas steeds meer kantoren en woningen worden bijgebouwd. 

‘Wel wat ambitieus’

Na de gunning zouden bouwers en opdrachtgevers het grove ontwerp van Zuidasdok uitwerken tot een zeer concreet plan. ‘Dat was wel wat ambitieus’, concludeert de woordvoerder van projectbureau Zuidasdok nu met gevoel voor understatement. Twee jaar later ligt dat definitieve plan er nog niet. En door de logistieke en technische tegenslagen en door de hogere bouwkosten, is dat voorlopig ook niet in zicht.

Het Rijk en Amsterdam staan nu voor een dilemma: gaan zij het conflict met de bouwers juridisch uitvechten, met het risico op veel vertraging? Of gaan zij akkoord met een hogere aanneemsom? Of hier dinsdag iets over besloten is, wil het ministerie vooralsnog niet zeggen. Ook een woordvoerder van Zuidplus wil niet inhoudelijk reageren op de impasse.

Dat de bouw van Zuidasdok ingewikkeld zou worden, was in 2017 al duidelijk. Het werd toen al vergeleken met een ‘tien jaar durende open hartoperatie’

De eerste berichten over vertraging van het project kwamen begin dit jaar door enkele technische tegenvallers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden