Bouwer laadstations naar beurs

Binnen twee jaar verrijzen 200 laadstations voor elektrische auto's langs Nederlandse snelwegen. Bouwer Fastned wil de kosten dekken met een beursgang.

AMSTERDAM - Fastned, het bedrijf dat langs alle Nederlandse snelwegen snellaadstations bouwt voor elektrische auto's, gaat vandaag naar de beurs om 40 miljoen euro op te halen. Met het geld moet binnen twee jaar een netwerk worden opgeleverd van ruim tweehonderd laadstations.

Fastned is opgericht door werktuigbouwkundige Michiel Langezaal en ondernemer Bart Lubbers, zoon van oud-premier Ruud Lubbers. Het verkreeg in 2011 een vergunning van Rijkswaterstaat voor de bouw van een netwerk van laadstations. Vrijwel alle locaties grenzen aan bestaande pompstations langs de snelwegen.

Op dit moment heeft het bedrijf nog maar negen stations in gebruik, maar nieuwe verkooppunten kunnen in een bouwtempo van twee weken per stuk worden neergezet, zegt Lubbers. Een voorwaarde bij de vergunning was dat het landelijke netwerk snel compleet zou zijn.

Het netwerk is vooral geschikt voor volledig elektrische auto's die in ruim twintig minuten hun accu kunnen 'volgooien'. Bij de tankstations kost dat (exclusief btw) 69 cent per kilowattuur, omgerekend ongeveer een tientje voor ruim 100 kilometer actieradius.

Die prijs is ruim twee keer zo hoog als de stroomprijs die particulieren thuis afrekenen. Maar dat is exclusief de daar meestal verborgen kosten voor een eigen oplaadpunt en een zwaardere netaansluiting, stelt het bedrijf. Ook is de stroom aan de snelweg honderd procent groen.

Voor de locaties langs de snelweg betaalt Fastned huur, maar brengt Rijkswaterstaat geen kosten voor goodwill in rekening. Exploitanten van benzinestations betalen die wel. 'Het is een nieuwe activiteit waarvan de goodwill in 2011 nog niet te bepalen was', zegt Lubbers. 'Bovendien waren de benzinemaatschappijen destijds niet in elektrische laadpunten geïnteresseerd.'

De belangenvereniging VPR van particuliere pomphouders aan de snelweg heeft de gunning van de elektrostations wel proberen tegen te houden omdat die hun oneerlijke concurrentie zou aandoen. De vereniging verloor haar procedure voor de rechtbank omdat de voorwaarden van de 'benzinewet' volgens de rechter niet gelden voor elektrisch tanken.

De beursgang vindt plaats in de Nederlandsche Participatie Exchange (NPEX), die met name bedoeld is voor bedrijven die nog te weinig waarde hebben voor een notering aan de Amsterdamse beurs NYSE/Euronext.

undefined

Wachttijd breng je door met je mail en koffie

Ruim 20 minuten wachten om je accu bij te laden, hoe breng je die door? Met je mail checken en sociale media, zegt Bart Lubbers van Fastned. Alle laadstations hebben gratis wifi. En omdat de elektrostations altijd grenzen aan een bestaand snelwegstation lopen veel elektrische automobilisten even naar de buren om koffie te halen. Bovendien klinkt 20 minuten langer dan het is, vindt Lubbers. 'Gemiddeld zijn klanten bij een benzinestation ook 12 minuten kwijt, dat wordt weleens vergeten.' Als alle oplaadpunten bezet zijn, loopt de wachttijd wel snel op. 'Maar als dat vaak gebeurt, doen we hetzelfde als benzinestations: dan bouwen we een oplaadpunt bij.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden