Botlekbrug kent 'mijlpaal' met honderdste storing - terwijl hij pas twee jaar wordt gebruikt

De honderdste storing op de nieuwe Botlekbrug is een feit. Vrijdagochtend lag de brug over de Oude Maas bij Spijkenisse, een van de grootste hefbruggen ter wereld, er voor de honderdste keer uit. De twijfelachtige mijlpaal komt wel erg snel: de nieuwe Botlekbrug is pas sinds juli 2015 in gebruik.

De nieuwe brug verving de oude Botlekbrug en moest bijdragen aan een betere doorstroming over weg en water. Beeld ANP
De nieuwe brug verving de oude Botlekbrug en moest bijdragen aan een betere doorstroming over weg en water.Beeld ANP

De nieuwe brug verving de oude Botlekbrug en moest bijdragen aan een betere doorstroming over weg en water. Waar diens voorganger twee rijstroken had, heeft de nieuwe Botlekbrug er vier. Ook is de maximumsnelheid op het stukje A15 dat over de brug loopt, verdubbeld naar 100 kilometer per uur. Daarnaast is de doorvaarthoogte vergroot van 8 naar 14 meter. Daardoor hoeft de brug minder vaak open te staan. Vooral de bewoners van het Zuid-Hollandse eiland Voorne-Putten verheugden zich op de nieuwe en verbeterde Botlekbrug, die de reistijd van en naar werk voor hen flink moest inkorten.

Helaas: de afgelopen twee jaar heeft de 1200 meter lange Botlekbrug zich een zorgenkindje betoond. Na krap zes maanden 'vierde' de brug al haar vijftigste storing. Sindsdien gaat het beter, maar nog altijd ligt de brug er met enige regelmaat uit. 'Een storingsvrije Botlekbrug is een utopie', zegt Rijkswaterstaat op Twitter, kort na de honderdste storing. 'We leggen ons er niet bij neer', nuanceert een woordvoerder. 'Maar een magnetron gaat thuis ook weleens kapot. Het blijft een beweegbare brug, met een complex systeem. De brug gaat twintig keer per dag open. Dan blijf je storingen houden.'

De bouw van de nieuwe Botlekbrug kostte 250 miljoen euro. Inclusief de aanleg van 85 kilometer aan extra rijstroken voor de A15 bedroegen de kosten van het ambitieuze project 1,3 miljard euro. Ook het verhelpen van de storingen kost geld: tot en met halverwege 2016 besteedde Rijkswaterstaat daar al 2,7 miljoen euro aan. Hoeveel daar sindsdien is bijgekomen, kan de dienst niet zeggen.

Imagoprobleem

Inmiddels heeft Rijkswaterstaat 'de brug beter leren kennen'. De sensoren zijn beter afgesteld dan voorheen en zwakke brugonderdelen zijn vervangen. De afgelopen twaalf maanden waren er daarom 'slechts' 27 storingen, op een totaal van 5977 brugopeningen. Door deze storingen moest het wegverkeer 12 keer wachten. In totaal was de brug het afgelopen jaar 0,4 procent van de tijd niet beschikbaar door storingen. Het hoge scheepvaartverkeer moest 25 keer geduld opbrengen, 0,8 procent van de tijd. Het storingspercentage verder omlaag krijgen wordt moeilijk, zegt Rijkswaterstaat.

Volgens woordvoerder Ferdinand Fransen van de gemeente Nissewaard (waartoe Spijkenisse behoort) is iedere storing er één teveel. 'We zitten hier op een eiland. Is er een storing op de nieuwe Botlekbrug, dan moet iedereen naar alternatieve routes uitwijken. Zo krijg je files. De inwoners van onze gemeente kunnen bij een storing op de Botlekbrug zomaar een uur te laat komen op hun werk.' Zelfs zonder storing ontwijken de meeste mensen de brug als het even kan, zegt Fransen. 'De Botlekbrug heeft een imagoprobleem. Door de vele storingen vertrouwen onze inwoners het ding niet.'

Voor de eilanders zijn de storingen, naast een reden om veelvuldig te vloeken, ook een bron van hilariteit. Een liedje over de honderdste storing, een idee van Spijkenisser Jan van den Bos, is net klaar. Vrijdagochtend was het spottende nummer voor het eerst te horen bij Radio Rijnmond. 'Met de vlam in de pijp, rijd ik naar de Botlekbrug', zingt Henk Wijngaard op de persiflage van zijn eigen evergreen. 'Met m'n volgeladen diesel, naar de Shell en weer terug. Maar dan staat dat kreng weer open, wil ie niet meer op z'n plek. Wordt het weer een paar uur wachten, hiervan word je stapelgek.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden