Nieuws

Boskalis: vlottrekken van containerschip in Suezkanaal kan ‘dagen of weken’ duren

Een team van baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis helpt in Egypte bij de berging van het gestrande containerschip Ever Given in het Suezkanaal. De kortste scheepvaartroute tussen Azië en Europa is sinds dinsdagochtend versperd, nadat het enorme schip vastliep.

Een satellietfoto waarop de Ever Given te zien is in het Suezkanaal. Beeld AFP
Een satellietfoto waarop de Ever Given te zien is in het Suezkanaal.Beeld AFP

Een tiental sleepboten probeerde eerder om het containerschip Ever Given, die vastzit in het Suezkanaal, vlot te trekken. Maar volgens Boskalis-topman Peter Berdowski kan het nog even duren voordat schip weer vaart. Proberen met sleepboten te trekken is een ‘dappere poging', aldus Berdowski tegen Nieuwsuur, maar het feit dat het kanaal niet overal even diep is en de enorme lading van het schip zorgen er vooralsnog voor dat er geen beweging in de Ever Given te krijgen is.

Een team van tien mensen van Boskalis-dochter Smit Salvage gaat berekenen hoe het schip het beste los kan komen. Wellicht moet er water of olie van boord worden gehaald om het lichter te maken. Ook baggeren is een mogelijkheid.

Het schip heeft een lengte van 400 meter en een gewicht van 224.000 ton, mede door de lading van 22.000 zeecontainers. De Ever Given liep aan de grond in het zuidelijke deel van het Suezkanaal, en ligt schuin over de gehele breedte van de waterweg, die daardoor geblokkeerd is. Er ontstond een grote opstopping van andere vaartuigen. Meer dan 100 containerschepen kunnen momenteel niet doorvaren.

null Beeld EPA
Beeld EPA

Het 193 kilometer lange Suezkanaal is een van de drukste vaarroutes ter wereld, goed voor ongeveer 12 procent van de wereldwijde handel. Er worden dagelijks ook ongeveer een miljoen vaten olie en een grote hoeveelheid vloeibaar gemaakt aardgas via het kanaal vervoerd.

Als het Suezkanaal dicht is moeten schepen tussen Azië en Europa omvaren via Kaap de Goede Hoop, wat weken aan extra vaartijd kan vergen. Ook olietankers uit het Midden-Oosten maken veel gebruik van het Suezkanaal.

Het Taiwanese Evergreen Marine, dat het schip leaset, zei dat de eigenaar had gezegd dat het schip ‘vermoedelijk was geraakt door een plotselinge sterke wind, waardoor de romp van de route afweek en per ongeluk de bodem raakte.’

null Beeld AP
Beeld AP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden