'Boor tunnels Noord-Zuidlijn van twee kanten’

Als het aan het projectbureau Noord-Zuidlijn ligt, gaat Amsterdam de tunnels voor de nieuwe metrolijn vanaf twee kanten boren.

Het stadsbestuur van Amsterdam neemt naar alle waarschijnlijkheid dinsdag een besluit over het boren. Het projectbureau adviseert hierbij het stadsbestuur om het oorspronkelijke boorplan aan te passen, omdat dat tijdwinst oplevert en er dan langer doorgewerkt kan worden aan de diepgelegen stations Rokin en Vijzelgracht.

Waarschijnlijk besluit de Amsterdamse gemeenteraad later dit najaar definitief of ook vanaf de zuidkant zal worden geboord. Het boren zou begin volgend jaar moeten beginnen.

Tunnelboor

De speciaal voor het project ontworpen tunnelboor zal in dat geval eerst vanaf het Damrak in zuidelijke richting gaan boren. Bij een van de stations Rokin of Vijzelgracht wordt de tunnel weer omhoog getakeld. De boor zal daarna vanaf de zuidkant van de stad in noordelijke richting verder boren. Het stadsbestuur moet nog besluiten welk station hiervoor het meest geschikt is, zo zei een gemeentewoordvoerder.

Een commissie onder leiding van oud-minister Cees Veerman adviseerde de gemeente in juni om de mogelijkheid de tunnels van twee kanten te boren, te onderzoeken. Voor de Noord-Zuidlijn moeten onder de binnenstad twee tunnels worden geboord met in totaal een lengte van ruim 3 kilometer. Ze liggen tussen de 20 en 30 meter diep.

De aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.